نیکی هیلی: حمایت دو حزب از تایوان در برابر چین اجماع دارد، و انزواگرایی واشنگتن خطرناک است
موضوع : اطلاع‌رسانی | گزارش

نیکی هیلی: حمایت دو حزب از تایوان در برابر چین اجماع دارد، و انزواگرایی واشنگتن خطرناک است

نیکی هیلی، سفیر سابق ایالات متحده در سازمان ملل متحد، با تأکید بر لزوم حمایت بیشتر از تایوان در برابر چین، اعلام کرد که هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در آمریکا بر حمایت از تایوان اجماع نظر دارند.

به گزارش عصر شنبه ایرنا از آسوشیتدپرس، نیکی هیلی در سفر به تایوان و در نشست خبری در تایپه، نسبت به مخاطرات سیاست انزواگرایی واشنگتن هشدار داد و بر اهمیت حمایت از متحدان آمریکا مانند تایوان، اوکراین و رژیم صهیونیستی برای حفظ ثبات جهانی و مقابله با رژیم‌های استبدادی تأکید کرد.

وی گفت: انزواگرایی رویکردی سالم نیست و ایالات متحده نمی‌تواند خود را از تأثیرات جهانی سیاست‌هایش جدا کند. این اظهارات به ویژه در شرایطی مطرح می‌شود که برخی از متحدان ایالات متحده نگران بازگشت ترامپ به کاخ سفید و تقویت انزواگرایی هستند.

هیلی همچنین بر اهمیت روابط آمریکا و تایوان تأکید کرد و اظهار داشت که با وجود عدم به رسمیت شناختن رسمی تایوان از سوی آمریکا، این کشور همچنان مهم‌ترین حامی و تأمین‌کننده تسلیحات تایوان است. وی افزود که برخی اظهارات گذشته ترامپ، نظیر پیشنهاد پرداخت هزینه‌های دفاعی از سوی تایوان، نگرانی‌هایی را در میان متحدان آمریکا ایجاد کرده است.

وی از سیاست‌ خارجی ترامپ، به ویژه در مقابله با نفوذ چین و تحریم دشمنانی مانند روسیه و کره شمالی، حمایت کرد و اظهار داشت که رویکرد ترامپ به حفظ صلح جهانی کمک کرده و بازگشت او به قدرت می‌تواند ثبات را بازگرداند.

سفر هیلی به تایوان بر اجماع حمایت دو حزب حاکم در آمریکا از تایوان استوار بود. هیلی گفت: ما نمی‌خواهیم شاهد پیروزی چین کمونیست، روسیه، ایران یا کره شمالی باشیم.

در این سفر، هیلی با لای چینگ ته، رئیس جزیره تایوان، و دیگر مقامات ارشد تایوان دیدار کرد و از افزایش حمایت بین‌المللی از تایوان، از جمله عضویت کامل تایپه در سازمان ملل متحد، دفاع کرد. وی خواستار تلاشی هماهنگ برای مقابله با تلاش‌های چین برای تسلط بر این جزیره شد.

چین همیشه تایوان را بخشی جدایی‌ناپذیر از این کشور می‌داند و حتی اعلام کرده است که ممکن است برای اعاده حاکمیت خود بر تایوان دست به اقدام نظامی بزند.

نظر شما