مغزهای پلاستیکی؛ چند درصد از مغز ما را ریزپلاستیک‌ها اشغال کرده‌اند؟
موضوع : اطلاع‌رسانی | گزارش

مغزهای پلاستیکی؛ چند درصد از مغز ما را ریزپلاستیک‌ها اشغال کرده‌اند؟

مطالعات علمی جدید نشان می‌دهد که مغز انسان به تدریج تحت تأثیر ریزپلاستیک‌ها قرار گرفته است. بر اساس پژوهشی که اخیراً منتشر شده، نمونه‌های مغزی جمع‌آوری‌شده در سال ۲۰۲۴ حاوی ذرات ریزپلاستیکی بیشتری نسبت به نمونه‌های مشابه در هشت سال گذشته بودند.

متیو کامپن، استاد علوم دارویی دانشگاه نیومکزیکو، بیان می‌کند که حدود ۰.۵ درصد از وزن مغز افراد مورد بررسی، از ریزپلاستیک‌ها تشکیل شده است. این میزان نسبت به نمونه‌های مغزی جمع‌آوری‌شده در سال ۲۰۱۶، ۵۰ درصد افزایش داشته است.

این مطالعه نشان داد که مغز انسان در مقایسه با سایر اندام‌ها مانند کلیه و کبد، ۷ تا ۳۰ برابر بیشتر تحت تأثیر ریزپلاستیک‌ها قرار گرفته است. دکتر فیلیپ لاندریگان، متخصص اطفال و پروفسور زیست‌شناسی، اشاره می‌کند که پلاستیک‌ها در اندام‌های مختلف از جمله قلب، ریه‌ها، کبد و حتی جفت جنین نیز دیده شده‌اند.

نانوپلاستیک‌ها، که قطعات بسیار کوچکی از پلاستیک هستند، به ویژه برای سلامت انسان نگران‌کننده هستند. این ذرات به دلیل اندازه کوچک خود، می‌توانند به درون سلول‌ها نفوذ کنند و در بافت‌های مغز ساکن شوند. نانوپلاستیک‌ها عاشق چربی هستند و مغز انسان که حدود ۶۰ درصد از وزنش را چربی تشکیل می‌دهد، محل مناسبی برای تجمع آن‌ها است.

علاوه بر مغز، پلاستیک‌های مرتبط با سرطان مانند پلی‌اتیلن، که در کیسه‌ها و بطری‌های پلاستیکی به وفور یافت می‌شود، در نمونه‌های مغزی بیشتر از کبد و کلیه مشاهده شده‌اند. این مواد ممکن است با ناباروری، نقص‌های تناسلی و کاهش تعداد اسپرم مرتبط باشند.

برای کاهش قرار گرفتن در معرض ریزپلاستیک‌ها، متخصصان توصیه می‌کنند که از پلاستیک کمتر استفاده کنید و پیش از پختن یا قرار دادن مواد غذایی در مایکروویو، آن‌ها را از بسته‌بندی پلاستیکی خارج کنید.

نظر شما