هواپیماها و هلی‌کوپترهای بلاتکلیف در ازبکستان: اختلاف طالبان و آمریکا بر سر مالکیت تجهیزات نظامی
موضوع : اطلاع‌رسانی | اخبار

هواپیماها و هلی‌کوپترهای بلاتکلیف در ازبکستان: اختلاف طالبان و آمریکا بر سر مالکیت تجهیزات نظامی

پس از سقوط کابل و تسلط طالبان بر افغانستان، سرنوشت ده‌ها هواپیما و هلی‌کوپتر آمریکایی که توسط خلبانان ارتش پیشین افغانستان به ازبکستان منتقل شدند، همچنان محل مناقشه است. طالبان این تجهیزات را دارایی مردم افغانستان می‌داند و خواهان بازگشت آنهاست، در حالی که آمریکا معتقد است مالکیت این تجهیزات نظامی هرگز به افغانستان منتقل نشده و همچنان متعلق به آمریکاست.

جاناتان هنیک، سفیر آمریکا در ازبکستان، اعلام کرده است که این تجهیزات در ازبکستان باقی خواهند ماند و متعلق به آمریکا هستند. این در حالی است که طالبان این توافق را غیرقابل قبول دانسته و از ازبکستان خواسته است که تجهیزات را به طالبان تسلیم کند.

ازبکستان نیز اعلام کرده است که این تجهیزات نظامی متعلق به ایالات متحده است و به افغانستان بازگردانده نخواهد شد. این هواپیماها و هلی‌کوپترها شامل مدل‌هایی مانند امبرائر ای‌ام‌بی ۳۱۴ سوپر توکانو و یو‌اچ-۶۰ بلک هاوک هستند.

همچنین، شرکت آمریکایی سیرا نوادا قراردادی به ارزش ۶۴.۲ میلیون دلار برای ارائه خدمات به شش هواپیمای پیلاتوس پی‌سی-۱۲ در ازبکستان دریافت کرده است، که بخشی از هواپیماهای آمریکایی مانده در این کشور هستند.

نظر شما