زرادخانه‌های سودآور؛ افزایش درآمد تسلیحات‌سازان از جنگ‌های اوکراین و غزه
موضوع : اطلاع‌رسانی | یادداشت

زرادخانه‌های سودآور؛ افزایش درآمد تسلیحات‌سازان از جنگ‌های اوکراین و غزه

بر اساس گزارشی جدید، شرکت‌های بزرگ سازنده تسلیحات در ایالات متحده و اروپا از آغاز جنگ روسیه در اوکراین و درگیری‌ها در غزه سود قابل توجهی برده‌اند.

افزایش ارزش بازار و سودآوری
طبق مطالعه‌ای که موسسه مشاوره مالی و استراتژیک Accuracy انجام داده، هفت شرکت بزرگ آمریکایی و شرکت‌های همتای اروپایی آن‌ها از زمان آغاز جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، نزدیک به ۶۰ درصد افزایش در ارزش بازار خود تجربه کرده‌اند. در این مطالعه، شرکت‌های آمریکایی همچون هانیول اینترنشنال، ال ۳ هریس، جنرال داینامیکس، و لاکهید مارتین و همچنین شرکت‌های اروپایی شامل سافران، داسو اویاسیون، و راین متال بررسی شده‌اند.

افزایش سهام و حجم معاملات
ارزش سهام این شرکت‌ها در مدت زمان جنگ به طور قابل توجهی افزایش یافته است. در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳، با تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه، سرمایه‌گذاران سهام شرکت‌های آمریکایی را به رکورد ۱.۰۳ میلیارد یورو معامله کردند. این در حالی است که سهام شرکت‌های اروپایی در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ به ارزش ۱.۴ میلیارد یورو معامله شد. همچنین، قیمت سهام شرکت‌های اروپایی با افزایش بیشتری نسبت به همتایان آمریکایی خود روبرو شده است (۱۲۹ درصد در مقابل ۳۱ درصد).

تفاوت‌های سودآوری و رشد ارزش سهام
سودآوری صنعت تسلیحات همگام با ارزش بازار سهام آن رشد نکرده است. در حالی که ارزش سهام افزایش یافته، گردش مالی ثابت مانده است. میانگین حاشیه سود EBITDA شرکت‌های تسلیحات‌ساز در این دوره نسبتاً ثابت مانده، با افزایش ۲.۱ واحدی در اروپا و کاهش ۴.۳ درصدی در آمریکا.

بازدهی شرکت‌ها
بالاترین بازدهی مربوط به شرکت آمریکایی هانیول با میانگین ۲۴.۲ درصد بوده است. همچنین، شرکت آلمانی راین متال بیشترین افزایش ارزش هر واحد را تجربه کرده است و ارزش سهام آن از ۹۷.۶ یورو در فوریه ۲۰۲۲ به ۳۳۴ یورو در ژانویه ۲۰۲۴ افزایش یافته است (۲۴۵ درصد رشد). از دیگر شرکت‌های با رشد قابل توجه می‌توان به لئوناردو ایتالیایی، BAE بریتانیایی و داسو اویاسیون اشاره کرد.

پیش‌بینی آینده
بازارهای مالی اکنون بر روی دوره طولانی افزایش هزینه‌های نظامی شرط‌بندی می‌کنند. اکثر کشورهای ناتو به سمت تخصیص بیش از ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی خود برای سرمایه‌گذاری در صنایع دفاعی حرکت می‌کنند. این وضعیت حتی اگر جنگ‌های جاری به پایان برسند، احتمالاً به رشد بازار تسلیحات ادامه خواهد داد.

نظر شما