انتقاد از اظهارات معاون اول رئیس‌جمهور درباره قیمت بنزین و تأثیرات آن بر افکار عمومی
موضوع : اطلاع‌رسانی | گزارش

انتقاد از اظهارات معاون اول رئیس‌جمهور درباره قیمت بنزین و تأثیرات آن بر افکار عمومی

روزنامه هم‌میهن در واکنش به اظهارات معاون اول رئیس‌جمهور درباره قیمت بنزین، به نقد این مواضع پرداخت و آنها را به عنوان حرف‌های دوپهلویی توصیف کرد که می‌تواند نتایج منفی به‌دنبال داشته باشد.

معاون اول رئیس‌جمهور در مراسم معارفه وزیر جدید نفت گفت: «کدام عقل سلیم می‌تواند بپذیرد بنزین را با دلار وارد کنیم و با قیمت ۱۵۰۰ تومان بفروشیم؟ البته فعلاً کاری نمی‌خواهیم بکنیم و نگویند عارف حرفی زده و دولت دنبال آزادسازی است ولی این‌ها واقعیت است.»

این نوع بیان از سوی مقامات دولتی، به ویژه در شرایط اقتصادی فعلی کشور، به گفته هم‌میهن، بیش از اینکه راهگشا باشد، نوعی تعریض ناموجه است که می‌تواند واکنش‌های منفی و شدید از سوی جامعه و کارشناسان به همراه داشته باشد. به گفته روزنامه، اگر عقل سلیم این‌گونه قضاوت می‌کند، باید در نظر داشت که بالاتر از آن نیز می‌تواند به تحلیل وضعیت بپردازد.

در این راستا، ارزش واقعی کالاها باید معیار قیمت‌گذاری و فروش قرار گیرد، نه صرفاً وارداتی یا داخلی بودن آن. روزنامه هم‌میهن با اشاره به مثال قیمت خیار که تمامی اجزای تولید آن داخلی است، مطرح می‌کند که اگر این محصول کشاورزی با وجود این شرایط، قیمت بالایی دارد، سوال این است که چرا کالاهای دیگر نیز نباید بر اساس ارزش واقعی آنها قیمت‌گذاری شوند؟

این نقد نشان‌دهنده نگرانی و چالش‌هایی است که ممکن است با چنین اظهاراتی از سوی مقامات دولتی در میان مردم و تحلیل‌گران اقتصادی به وجود آید و نیازمند شفافیت بیشتر و بحث‌های کارشناسی دقیق‌تر در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی است.

نظر شما