موضوع : پژوهش | مقاله

یک اشتباه کافی است


در کشاکش 45 سال مبارزه تحقیقاتی بین کشورهای صنعتی جهان نه تنها دو کشور برنده میدان رقابت بودند. در تمام مدت جنگ سرد (1989 ـ 1945 میلادی) آنها به رقابت سرد با تجهیزات گرم پرداختند و هیچ کدام مایل به حمله تسلیحاتی به دیگری نبودند. رقبای اصلی این ماراتن 45 ساله کشورهای ایالات متحده امریکا و اتحاد جماهیر شوروی (روسیه) بودند.
این دو کشور در آن زمان انواع گوناگون تسلیحات اعم از اتمی و غیراتمی را در زرادخانه های خود داشتند و اگر یکی از آنها جنگی را شروع می کرد، هر دو کشور با خاک یکسان می شدند و حتی احتمال نابودی کره زمین هم می رفت.
شاید باورکردنی نباشد ولی به همین دلیل (نابودی امریکا یا شوروی) آن دو تصمیم گرفتند تا رقابتشان را در پشت پرده ای از پیشرفت تکنولوژیک ادامه دهند و هیچ استفاده ای از سلاح های گرم نکنند. نام جنگ سرد برای این دوره به همین دلیل انتخاب شده است. با نگاهی گذرا بر تاریخ، به وضوح مشخص است که در برهه ای چند ساله امریکا از روسیه (در ساخت تسلیحات) پیشی گرفت؛ در آن زمان، فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی از قدرت روسیه کاست، با این حال روسیه همچنان از ابرقدرت های نظامی جهان محسوب می شود. تحقیقات نظامی آنها با کمک پیشرفت تکنولوژی به سرعت پیش رفت و در این میان آنها تمرکز خاصی بر ساخت انواع بمب های اتمی و موشک های بالستیک قاره پیما داشتند.
در حال حاضر امریکا و روسیه دارای قوی ترین بمب های اتم هستند که تهدیدی برای امنیت جهانی محسوب می شوند. نکته جالب توجه این است کشوری مانند امریکا دارای هفت هزار و پانصد کلاهک اتمی است، به فکر افتاده دیگر هیچ کشوری نباید بمب اتم داشته باشد.
حال اگر با نداشتن بمب اتم هم کنار بیاییم آنها می گویند نه تنها بمب اتم، بلکه تکنولوژی انرژی هسته ای نیز باید در انحصار ما باشد.
امریکا با وجود تمام ادعاهایی که برای صلح جهانی دارد، با دو بمب اتمی 15 و 20 کیلو تنی، به ترتیب در هیروشیما 65 هزار و در ناکازاکی 40 هزار نفر را کشت و تمام ادعاهایش را نقض کرد. با وجود اینکه تاکنون آمار رسمی و دقیقی از تعداد کلاهک ها و بمب های اتمی این کشورها ارائه نشده است، ولی با استفاده از نظرات چندین متخصص و کارشناس آگاه امور نظامی، جداولی مربوط به تعداد و وضعیت کلاهک های اتمی کشورهای دارای این تکنولوژی تهیه شده است.
با نگاهی گذرا به این جدول پس از تعداد بمب های اتمی هر کشور، میزان قدرت تخریب دیده می شود. قدرت تخریب بمب های اتم بسیار زیاد است به همین دلیل قدرت آنها براساس قدرت تخریب ماده منفجره تی ان تی بیان می شود. به عنوان مثال رقم 20 مگا تن در جدول به معنی قدرت انفجار 20مگاتن کیلوگرم تی ان تی، است. حتی فرض انفجار 000/000/000/2 کیلوگرم تی ان تی، در ذهن نمی گنجد، زیرا تاکنون بزرگ ترین انفجاری که بیشتر افراد دیده اند، انفجارهای مربوط به موشک ها یا بمب های معمولی بوده و حتی بمب های اتمی که به هیروشیما و ناکازاکی برخورد کرد، نسبت به بمب های کنونی هزاران بار قدرت کمتری داشتند.
کشورهای ایالات متحده امریکا و روسیه، هزاران کلاهک اتمی بر روی موشک های بالستیک دوربرد دارند که تنها در 15 دقیقه آماده پرتاب می شوند و اگر یکی از آنها پرتاب شود، دیگر توانایی بازگشت ندارد و مسوولان امر قادر به خنثی کردن آنها نیستند.
تنها تا یک ساعت پس از شروع جنگ فرضی بین امریکا و روسیه پنج هزار موشک اتمی بر فراز آسمان ها به پرواز درمی آید که برای نابودی کره زمین کافی است. امریکا و روسیه از نظر دارایی های اتمی فاصله بسیاری با کشورهای دیگر دارند که جدول آمار نشان دهنده شکاف عظیم بین آنهاست.
برای انهدام هر نوع هدف زمینی تنها 45 دقیقه لازم است. پانزده دقیقه برای آماده شدن موشک و 30 دقیقه برای رسیدن به هدف از زمان پرتاب. یکی از نکات جواب جدال های اتمی بین کشورها قدرت تهدید آنها برای یکدیگر است و با این حساب بزرگ ترین تهدید برای امریکا، روسیه است و بزرگ ترین تهدید برای روسیه، امریکاست.
تهدیدات گسترده اتمی باعث شده کشورهای ابرقدرت نظامی به فکر ساخت جدیدترین سامانه های هشداردهنده باشند و با استفاده از ماهواره های جاسوسی و هشداردهنده، کوچک ترین سیگنال پرتاب موشکی را دریافت کنند. این سامانه پیشرفته (Early warning) که بیشتر بر انواع ماهواره های هشداردهنده نظامی تعبیه شده است وظیفه رهگیری موشک ها را از زمان روشن شدن موتورشان تا مقصد، به عهده دارد.
به تازگی دانشمندان تذکراتی درباره تقویت سیستم های هشداردهنده داده اند و درخواست بیشتر آنها برای تقویت این سامانه ها به این دلیل است که تنها با یک اشتباه، کره زمین نابود می شود. اگر با دقت به جدول آمار نگاه کنید، شما هم به این نتیجه می رسید که یک اشتباه یا یک حمله برای نابودی کره زمین کافی است.


منبع: / ماهنامه / ویژه نامه ماه همشهری / شماره 3 ۱۳۸۵/۰۳/۰۰
نویسنده : عمید نمازی خواه

نظر شما