مقبره امین‌السلطان (اتابک اعظم) در قم
موضوع : شهرشناسی | استان قم - قم

مقبره امین‌السلطان (اتابک اعظم) در قم

میرزا علی‌اصغرخان اتابک، مشهور به امین‌السلطان، یکی از نخست‌وزیران مهم دوره قاجار بود که نقش برجسته‌ای در تحولات سیاسی و اجتماعی ایران داشت. وی در زمان حکومت سه شاه قاجار، یعنی ناصرالدین‌شاه، مظفرالدین‌شاه، و محمدعلی‌شاه، فعالیت کرد. اتابک اعظم پس از کشته شدن در حادثه‌ای ترور، در قم به خاک سپرده شد.

مقبره او در حرم حضرت معصومه (س) قرار دارد، جایی که بسیاری از چهره‌های برجسته و تاریخی کشور دفن شده‌اند. این مقبره، به مانند بسیاری از دیگر مقبره‌های تاریخی حرم، دارای سنگ قبرهای نفیس و هنری بوده است که به مرور زمان، یا بر اثر بازسازی‌ها و تغییرات، دستخوش تغییرات شده‌اند.

تعدادی از این سنگ قبرهای تاریخی که در حرم مطهر وجود داشته، هم‌اکنون در موزه آستان مقدس حضرت معصومه (س) نگهداری می‌شود. با این حال، اطلاعات دقیق و کاملی از سرنوشت برخی از این سنگ قبرهای تاریخی، از جمله سنگ قبر امین‌السلطان، در دسترس نیست. ممکن است این سنگ‌ها در زمان بازسازی‌ها یا تغییرات معماری حرم، جابه‌جا شده یا از دست رفته باشند.

اتابک اعظم به عنوان یکی از چهره‌های مهم تاریخی، همچنان به عنوان بخشی از تاریخ پر فراز و نشیب ایران و شهر قم شناخته می‌شود، و مقبره وی، در کنار سایر مقبره‌های تاریخی، یادگاری از دوران قاجار و تحولات آن زمان است.

نظر شما