تنش دریایی در تنگه تایوان: چالش‌های ژئوپلیتیکی بر سر حاکمیت و حقوق بین‌المللی
موضوع : اطلاع‌رسانی | اخبار

تنش دریایی در تنگه تایوان: چالش‌های ژئوپلیتیکی بر سر حاکمیت و حقوق بین‌المللی

ارتش چین عبور دو کشتی نیروی دریایی آلمان از تنگه تایوان را محکوم کرد و این اقدام را به عنوان افزایش‌دهنده خطرات امنیتی و ارسال‌کننده «پیام اشتباه» توصیف نمود. چین که تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند، تاکید دارد که تنها این کشور حق حاکمیت و نظارت بر تنگه تایوان را داراست. در مقابل، ایالات متحده و تایوان معتقدند که این تنگه یک آبراه بین‌المللی است و تقریباً نیمی از کشتی‌های باری جهان از این مسیر عبور می‌کنند.

فرماندهی ناحیه شرقی ارتش آزادیبخش خلق چین اعلام کرد که عبور کشتی‌های آلمانی، نوعی تبلیغات عمومی محسوب می‌شود و تأکید کرد که نیروهای دریایی و هوایی چین در تمام مدت این کشتی‌ها را زیر نظر داشته و هشدارهای لازم را به آنها داده‌اند.

سفارت چین در آلمان نیز ضمن اعلام اعتراض رسمی خود به برلین تاکید کرد که تایوان متعلق به چین است. سفارت چین اظهار داشت که موضوع تایوان به حاکمیت و تمامیت ارضی چین مربوط می‌شود و تنگه تایوان بخشی از آب‌های چین است. چین همچنین از آلمان خواست تا از هرگونه مداخله‌ای که به روابط دوجانبه آسیب می‌زند، خودداری کند.

با این وجود، دولت تایوان تاکید دارد که تنها مردم این جزیره می‌توانند درباره آینده خود تصمیم بگیرند. عبور کشتی‌های جنگی آمریکا از این تنگه معمولاً موجب خشم پکن می‌شود و کشتی‌های جنگی برخی از متحدان آمریکا، مانند کانادا و بریتانیا نیز گهگاه از این مسیر عبور می‌کنند، که این اقدامات معمولاً تنش‌ها را در منطقه افزایش می‌دهند.

چین که هرگز استفاده از زور برای تسلط بر تایوان را رد نکرده، طی سال‌های اخیر فعالیت‌های نظامی خود را افزایش داده است. در پاسخ به این اقدامات، گارد ساحلی تایوان نیز نظارت و هشدار خود را در مناطقی نزدیک به سواحل چین افزایش داده است.

وزارت دفاع تایوان اعلام کرده که چین توانایی تهاجم کامل به تایوان را ندارد. این اظهار نظر با واکنش شدید وزارت دفاع چین مواجه شد و سخنگوی این وزارتخانه، اظهارات تایوان را بی‌اساس توصیف کرد و اتحاد کامل سرزمین مادری را اجتناب ناپذیر دانست.

با وجود این تنش‌ها، هر دو طرف تاکید کرده‌اند که خواهان حفاظت از صلح و امنیت منطقه‌ای هستند.

نظر شما