موضوع : شهرشناسی | استان قم - قم

سفر به روستای فرج‌آباد و بازدید از اجاق

کمی بیشتر از بیست کیلومتر از شهر قم بعد از روستای قمرود در مسیر جاده قدیم قمرود، سمت چپ جاده می‌رسید به روستای فرج‌آباد با اهالی خونگرم و مهمان دوست. راهنمای ما در این سفر آقای حمید کرملو از اهالی روستا بود. 
روستا بین کوه سپهر رستم و قلعه محمد‌آباد و قلعه سنگی روستای کاج واقع شده است.
خانه‌های خشت گلی و البته متاسفانه اکثرا مخروبه نشان از قدمت روستا دارد.
روستا از نوع روستاهای تقریبا کویری و بیابانی است و امروز به علت خشکسالی سطح بیابان‌ها افزایش یافته و روستا با کم‌ترین وزش باد در معرض حمله شدید گرد و غبار قرار می‌گیرد.
آب‌انبار روستا تقریبا دارای سازه سالمی است اما بیشتر خانه‌های گلی مخروبه و خانه‌ها با سازه آجری جای آن‌ها را گرفته است.
مهم‌ترین بخش سفر ما بازدید از مهم‌ترین مکان این روستا بود.

بازدید از اجاق
در این روستا امامزاده وجود ندارد اما ساختمانی گلی مرمت شده با همان حال و هوای چند صد سال پیش وجود دارد که اهالی و روستاهای اطراف آن را اجاق می‌خوانند.
مالک فعلی روستا نوادگان سید بزرگواری به نام سید قَشم هستند. در این سفر افتخار صحبت با سیدرضا موسوی اجاق فرزند سید محمود، فرزند سیدمحمد، فرزند سید قَشم را داشتیم که البته پسر عمه با صفای ایشان که مردی سالمند به نام آقای حاج جعفر عباسی بود با ما هم صحبت شد. اهالی روستا و سایر روستاها و حتی مردم ورامین به این مکان اعتقاد خاص و راسخی دارند. وقتی پای صحبت آن‌ها می‌نشینید هر یک از حاجات خود می‌گویند که برآورده شده و عده‌ای از خاطرات خود با رنگ و بوی معنویت می‌گویند.
سید قَشم سید بزرگواری بوده که از اطراف ساوه به این مکان آمده است و در همین مکان فعلی منزلی بنا کرده و اکنون نوادگان او این مکان را مدیریت می‌کنند که البته درب آن روی مسافران همیشه باز است. طبق صحبت‌های انجام شده سید قَشم و فرزندش سیدمحمد و نوه‌اش سیدمحمود همه دارای کراماتی بوده‌اند که سالمندانی که سیدمحمود را دیده و درک کرده‌اند این موضوع را تایید می‌کنند. از جناب حاج جعفر خواستم مواردی که خود از کرامات این سادات دیده است نقل کند که موارد جالبی را بیان کرد که در بین خاطراتش شفای چند بیمار بود.
امروز نیز افرادی برای طلب حاجت، گاه شب را نیز در این مکان سپری می‌کنند و گاه به حاجات خود نیز می‌رسند که برای من و افراد همراهم  نیز جالب بود. افرادی که حاجات خود را گرفته‌اند خدماتی را در این مکان به صورت کاملا داوطلبانه انجام داده اند.
بازدید از این روستا و این منزل معنوی خالی از لطف نیست.

ابوالفضل شعبانی‌فرد (میرزا)

نظر شما