دو جاسوس روسی در بازگشت به کشور خود حتی به فرزندانشان نگفته بودند که اصالتاً روس هستند
موضوع : اطلاع‌رسانی | اخبار

دو جاسوس روسی در بازگشت به کشور خود حتی به فرزندانشان نگفته بودند که اصالتاً روس هستند

به گزارش یورونیوز، دو جاسوس روسی با نام‌های مستعار «لودویگ گیش» و «ماریا مایر مونوس» که سال‌ها در اسلوونی تحت هویت‌های جعلی زندگی می‌کردند، در یک عملیات جاسوسی برای کرملین فعالیت داشتند. آن‌ها که آرتم و آنا دولتسف نام واقعی‌شان بود، حتی به فرزندان خود نگفته بودند که تبعه روسیه هستند و فرزندانشان نیز والدین خود را به عنوان شهروندان آرژانتینی می‌شناختند.

جاسوسان روس در زمان دستگیری در خانه‌شان در حومه شهری اسلوونی توسط مقامات امنیتی دستگیر شدند. این زوج که بخشی از عملیات بزرگ تبادل زندانیان بین روسیه و آمریکا بودند، در ماه گذشته به همراه فرزندانشان دانیل و سوفی به روسیه بازگشتند.

وال‌استریت ژورنال در گزارشی اعلام کرد که این دو جاسوس از اسکورت اسلوونیایی خود خواسته بودند تا آن‌ها را با نام‌های واقعی خطاب نکنند تا فرزندانشان متوجه هویت واقعی آن‌ها نشوند. این دو افسر از اداره S سازمان اطلاعات خارجی روسیه برای سال‌ها تحت هویت جعلی زندگی کرده و ماموریت خود را با موفقیت انجام می‌دادند.

پس از بازگشت به مسکو، ولادیمیر پوتین از این خانواده استقبال کرد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، اعلام کرد که فرزندان این خانواده حتی نمی‌دانستند که روسی هستند و به زبان روسی هم صحبت نمی‌کردند. پوتین برای خوشامدگویی به آن‌ها از زبان اسپانیایی استفاده کرده است.

این زوج و فرزندانشان بخشی از بزرگترین عملیات تبادل زندانی میان روسیه و کشورهای غربی پس از پایان جنگ سرد بودند. در این مبادله که ۱۱ مرداد انجام شد، ۲۴ نفر آزاد شدند که ۱۶ نفر از آن‌ها به روسیه بازگشتند و ۸ نفر دیگر نیز از زندان‌های غربی آزاد شدند.

جاسوسان خفته به افرادی اطلاق می‌شود که به عنوان شهروندان عادی در کشور هدف زندگی می‌کنند و تا زمان دریافت دستورات جدید هیچ فعالیت مشکوکی ندارند. این عملیات پیچیده نشان‌دهنده اهمیت برنامه‌های جاسوسی روسیه است که ولادیمیر پوتین سال‌ها برای بازگرداندن اعتبار آن تلاش کرده است.

نظر شما