قاچاق سنگ‌های صفراوی گاو از اروگوئه به شرق آسیا؛ تجارتی پرسود و پرمخاطره
موضوع : اطلاع‌رسانی | اخبار

قاچاق سنگ‌های صفراوی گاو از اروگوئه به شرق آسیا؛ تجارتی پرسود و پرمخاطره

دو خواهر و برادر اروگوئه‌ای به دلیل قاچاق بیش از ۳ میلیون دلار سنگ صفراوی گاو به هنگ کنگ برای استفاده در طب سنتی چینی به حبس محکوم شدند. طبق اعلام مقامات اروگوئه‌ای، مرد ۵۰ ساله به جرم قاچاق و پولشویی به دو سال و یک ماه زندان و خواهر ۴۸ ساله‌اش به دلیل پولشویی به ۱۸ ماه زندان محکوم شد. البته خواهر متهم به صورت مشروط آزاد شده است.

این خواهر و برادر سنگ‌های صفراوی را از کشتارگاه‌های اروگوئه به دست آورده و سپس آن‌ها را به هنگ کنگ صادر می‌کردند. اروگوئه که دارای بالاترین نسبت گاو به جمعیت در جهان است، بیش از سه گاو به ازای هر نفر جمعیت دارد و بخش عمده‌ای از تولیدات گاوی خود را صادر می‌کند.

بر اساس کیفرخواست دادگاه، این دو نفر برای هر کیلو سنگ صفراوی مبلغی بین ۱۹۸ تا ۲۰۰ هزار دلار پرداخت کرده‌اند که بسیار بالاتر از قیمت طلا است؛ چراکه قیمت طلا در حال حاضر حدود ۸۳ هزار دلار در هر کیلوگرم است.

این سنگ‌های صفراوی، که هنگام فرآوری گوشت به دست می‌آیند، در آسیا به دلیل خواص ضد التهابی و کاربرد در طب سنتی بسیار ارزشمند هستند. این دو نفر از طریق DHL سنگ‌ها را به دو شرکت در هنگ کنگ ارسال می‌کردند و از هر کیلو حدود ۸ هزار دلار سود به دست می‌آوردند.

تحقیقات نشان داد که مرد ۵۰ ساله در مجموع ۳٫۲ میلیون دلار از مشتریان هنگ کنگی خود دریافت کرده و مبلغ ۱۸۸ هزار دلار را به حساب خواهرش واریز کرده است.

مقامات اروگوئه‌ای یک وسیله نقلیه و ملکی در مونته‌ویدئو پایتخت این کشور، که متعلق به این دو نفر بود و حدود ۲٫۵ میلیون دلار ارزش داشت، توقیف کردند.

این پرونده نمونه‌ای از تجارت پرسود اما پرخطر سنگ‌های صفراوی گاو است که در آسیا به دلیل کاربردهای دارویی و درمانی از اهمیت زیادی برخوردار است.

نظر شما