انتشار سه عنوان کتاب جدید توسط مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی
موضوع : اطلاع‌رسانی | اخبار

انتشار سه عنوان کتاب جدید توسط مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی

مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی سه کتاب جدید با عناوین «دانشنامۀ حقوق ایران» جلد نخست، «گویش ابوزیدآبادی: ویژگی‌های آوایی و دستوری (صرف و نحو) و واژگان» و «تذکرۀ اربیل (وقایع‌نامۀ آربِلا)» منتشر کرد.

دانشنامۀ حقوق ایران

 جلد نخست «دانشنامۀ حقوق ایران» به سرپرستی علمی مصطفی محقق داماد و با نظارت کاظم موسوی بجنوردی منتشر شده است. در پیشگفتار این اثر آمده است که با توجه به نیاز مبرم به تدوین دانشنامه‌ای مستقل و جامع درباره حقوق ایران، اقدامات تهیه و نگارش این دانشنامه از حدود سه سال پیش آغاز شد. اولین تجربه دانشنامه‌نگاری حقوقی در ایران با معیارهای جهانی محسوب می‌شود.

در این پروژه، جمعی از نامداران حقوق کشور از جمله سید مصطفی محقق داماد، سید حسین صفایی، محمد قاری سیدفاطمی، رحیم نوبهار، حمید گوینده، علی آل‌داود و صفر بیگ‌زاده به عنوان اعضای هیئت علمی مسئولیت تعیین خط‌مشی دانشنامه را بر عهده داشتند. این دانشنامه، علاوه بر شامل بودن شرح و بسط متناسب مداخل تعیین‌شده، به رویه‌های قضایی دیوان عالی کشور و دکترین‌های حقوقی موجود نیز پرداخته است تا مجموعه‌ای کامل و مستند از اطلاعات تاریخی، علمی و عملی به خوانندگان ارائه شود.

گویش ابوزیدآبادی

کتاب «گویش ابوزیدآبادی: ویژگی‌های آوایی و دستوری (صرف و نحو) و واژگان» به تألیف سیّدطیّب رزّاقی و با مقدمه علی‌اشرف صادقی منتشر شده است. این کتاب به بررسی گویش‌ مهم ابوزیدآبادی پرداخته که به دلیل کهنگی و اصالت آن، تحت تأثیر زبان فارسی قرار نگرفته است. این ویژگی ناشی از موقعیت جغرافیایی این منطقه در حاشیه کویر و دوری از مسیرهای اصلی است.

کاظم موسوی بجنوردی در یادداشت خود تأکید کرده است که این اثر، تلاشی برای پاسداشت و شناساندن یکی از گویش‌های ایرانی و فرهنگ نهفته در آن است. سیّدطیّب رزّاقی نیز در پیشگفتار خود بیان کرده که از سال ۱۳۸۶ به تحقیق و جمع‌آوری مواد زبان مادری خود پرداخته است.

تذکرۀ اربیل (وقایع‌نامۀ آربِلا)

ویراست تازه «تذکرۀ اربیل (وقایع‌نامۀ آربِلا)» با ترجمه محمود فاضلی‌بیرجندی پس از ۱۳ سال منتشر شد. این کتاب به بررسی وقایع نامۀ آربلا می‌پردازد که اثری باقی‌مانده از روزگار باستان است و اهمیت خاصی در پژوهش‌های تاریخی مربوط به ایران دارد. کاظم موسوی بجنوردی در یادداشت خود اظهار کرده که این اثر، اشارات ارزشمندی به احوال اساقفه و پیشوایان مسیحی و ماجراهای سیاسی و اجتماعی و دینی آن دوران دارد.

محمود فاضلی‌بیرجندی نیز در مقدمه خود تأکید کرده که این وقایع‌نامه، چشم‌انداز تازه‌ای برای پژوهش در دوره متأخر اشکانیان و اوایل سلسله ساسانی ارائه می‌دهد و از نگاه مسیحیانی که در آن دوران تحت تعقیب و آزار حکومت مرکزی ایران بودند، نگاهی جدید به تاریخ ایران می‌افکند.

این سه اثر جدید به ترتیب در ۶۶۰ صفحه با شمارگان هزار نسخه، ۵۴۴ صفحه با شمارگان ۲۰۰ نسخه و ۲۰۸ صفحه با شمارگان ۲۰۰ نسخه منتشر شده‌اند.

نظر شما