کشف نقاشی‌های ۱۷۰۰ ساله در فیروزآباد: گنجینه‌ای از دوران ساسانی
موضوع : شهرشناسی | داراب شناسی

کشف نقاشی‌های ۱۷۰۰ ساله در فیروزآباد: گنجینه‌ای از دوران ساسانی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس از کشف استثنایی نقاشی‌هایی با قدمت بیش از ۱۷۰۰ سال در محوطه آرامگاهی شهر گور در فیروزآباد خبر داد. به گزارش میراث آریا، این نقاشی‌های باستانی طی عملیات سامان‌دهی ترانشه آرامگاهی شهر گور بر روی بدنه تابوتی ساسانی مشاهده شده که به اوایل قرن سوم میلادی بازمی‌گردد.

محمد ثابت اقلیدی در حاشیه بازدید از شهر تاریخی گور با بیان اینکه در فصل اول کاوش باستان‌شناسی، نقاشی‌هایی منحصربه‌فرد همراه با آثار معماری و شواهدی از دو تابوت کشف شده، افزود که این نقاشی‌ها روی بستر گچی با استفاده از رنگ‌دانه‌های معدنی اجرا شده‌اند. چهره‌های ترسیم‌شده در این نقاشی‌ها به‌صورت نیم‌رخ و سه‌ربع رخ هستند.

در بخش شمال غربی شهر گور، اتاقکی گچ‌اندود با نقاشی دیواری به ابعاد ۶۰ در ۹۰ سانتی‌متر کشف شده که سبک و نوع رنگ آن با نقاشی‌های کاخ اردشیر شباهت دارد و بخشی از زندگی یا آیین‌های خاص خانوادگی اعیان و امپراتوری ساسانیان را به تصویر می‌کشد. نقاشی‌های کف این محوطه نیز شامل نقوش هندسی مثلثی و با رنگ‌های قرمز، سبز و نارنجی است که به صورت متقارن طراحی شده‌اند.

ثابت اقلیدی اظهار داشت که در نظر است نسبت به ادامه اقدامات حفاظتی و سامان‌دهی ترانشه و ایجاد یک سایت موزه اقدام شود تا این آثار نفیس به‌طور مناسب معرفی شوند. مراحل اولیه حفظ و مرمت این آثار در سال ۱۳۸۴ آغاز شد و تا کنون شامل ایجاد پوشش حفاظتی در سال ۱۳۸۶ بوده است.

در این نگاره‌ها، نقش مردی جوان که به دلیل تخریب نیمی از نقش و پایین تنه، وضعیت قرارگیری آن نامشخص است و به صورت نیم‌رخ طراحی شده، همراه با نقش زنی با تغییر در رنگ لباس و با دست برافراشته نگه‌داشتن شیئی شبیه به بره مشاهده می‌شوند. این نقوش درون کادری با زمینه سبز روشن و کادر دیگری با زمینه صورتی قرار دارند که نقش‌های انسانی مشابه در آن به تصویر کشیده شده‌اند.

این کشف، گامی مهم در شناساندن بیشتر فرهنگ و هنر دوران ساسانی است و اهمیت بالایی در حفظ و نگه‌داری میراث ملی دارد.

نظر شما