پروفسور پروانه وثوق: پیشگام هماتولوژی و آنکولوژی کودکان در ایران
موضوع : شهرشناسی | تفرش شناسی

پروفسور پروانه وثوق: پیشگام هماتولوژی و آنکولوژی کودکان در ایران

پروفسور پروانه وثوق، یکی از بنیانگذاران هماتولوژی و آنکولوژی نوین در ایران، در اسفند ماه سال ۱۳۱۴ در تفرش متولد شد. او پس از اتمام دوره پزشکی عمومی خود در دانشگاه تهران، تحصیلات تخصصی و فوق‌تخصصی خود را در عرصه‌های مختلف پزشکی اطفال در دانشگاه‌های کمبریج، ماساچوست و ایلینوی ادامه داد. وثوق مدرک تکمیلی فوق تخصصی خون و سرطان کودکان را از دانشگاه واشنگتن دریافت کرد و از سال ۱۳۵۰ طبابت در ایران را آغاز کرد.

خدمات و دستاوردها

پروفسور وثوق نقش کلیدی در تأسیس و توسعه رشته فوق تخصصی خون و سرطان کودکان در ایران داشت. او بخش هماتولوژی و آنکولوژی اطفال را در بیمارستان کودکان حضرت علی‌اصغر(ع) تأسیس کرد و با هدایت علمی خویش نقشی مؤثر در راه‌اندازی بیمارستان فوق تخصصی سرطان کودکان محک ایفا نمود. این بیمارستان از سال ۱۳۸۶ به خدمات‌رسانی به کودکان مبتلا به سرطان پرداخت.

با داشتن بیش از ۱۰۰ عنوان مقاله و کتاب در زمینه بیماری‌های خون و سرطان کودکان، پروانه وثوق به‌ عنوان یکی از چهره‌های برجسته علم پزشکی در ایران شناخته می‌شود. او همچنین در انجمن‌ها و برنامه‌های بین‌المللی متعددی چون انجمن بین‌المللی سرطان اطفال، اتحادیه بین‌المللی کنترل سرطان و برنامه سرطان اطفال در کشورهای در حال توسعه فعالیت داشت.

میراث و تأثیر

پروفسور وثوق از ابتدای تأسیس مؤسسه خیریه محک به‌ عنوان رئیس هیئت امنای این مؤسسه فعالیت می‌کرد و در تأسیس بیمارستان تخصصی سرطان کودکان نقش محوری داشت. او تا آخرین روزهای عمرش به‌صورت داوطلبانه و با عشق و مهربانی به درمان کودکان مبتلا به سرطان می‌پرداخت و با تربیت پزشکان حاذق، اثر جاودانی در حوزه پزشکی کشور برجای گذاشت.

پروفسور پروانه وثوق در ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ از دنیا رفت، اما علم و دانش او همچنان از طریق تلاش‌هایش در تربیت شاگردان و توسعه مراکز درمانی فعال است. آشنایی با زندگی و کارنامه این پزشک گرانقدر، نشان‌دهنده ژرفای اندیشه و خلوص عمل اوست. امید آن است که راه ایشان پر رهرو باشد و همچنان الهام‌بخش جامعه پزشکی ایران.

نظر شما