افشاگری‌های جنجالی کتاب باب وودوارد: واکنش تند بایدن به نتانیاهو
موضوع : اطلاع‌رسانی | گزارش

افشاگری‌های جنجالی کتاب باب وودوارد: واکنش تند بایدن به نتانیاهو

در تازه‌ترین افشاگری‌های کتاب “جنگ” نوشته باب وودوارد، روزنامه‌نگار معروف آمریکایی، گزارش شده است که جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، در واکنش به اقدامات نظامی اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، را به شدت سرزنش کرده است. وودوارد در کتاب خود ادعا می‌کند که بایدن پس از حملات اسرائیل به غزه و ورود نیروهای این کشور به شهر رفح، نتانیاهو را “دروغگوی حرامزاده” خطاب کرده است.

بخش‌هایی از این کتاب، که از سوی سی‌ان‌ان منتشر شده، نشان می‌دهد بایدن در یک تماس تلفنی در ماه آوریل از نتانیاهو درباره راهبرد او برای جنگ در غزه پرسیده است. پاسخ نتانیاهو، مبنی بر لزوم نابودی پایگاه‌های حماس در رفح، خشم شدید بایدن را به همراه داشته است و او به نتانیاهو گفته: «بی‌بی تو هیچ راهبردی نداری.»

باب وودوارد، که به خاطر پوشش رسوایی واترگیت معروف است، همچنین به اولین حمله موشکی ایران در پاسخ به حمله اسرائیل اشاره کرده و بیان کرده که بایدن از نتانیاهو خواسته بود تا به این حمله ایران پاسخی ندهد. بایدن برنده شدن در این مناقشه را در پاسخ محدود اسرائیل می‌دانست.

همچنین وودوارد در کتابش می‌نویسد که بایدن در یکی دیگر از صحبت‌هایش درباره نتانیاهو از عباراتی مانند “آدم بد” و “آدم لعنتی” استفاده کرده است. این ادعاها پیشتر توسط منابع دیگری نیز مطرح شده بود اما کاخ سفید این روایت‌ها را تکذیب کرده بود.

بخشی دیگر از کتاب به ترور فواد شکر، فرمانده ارشد نظامی حزب‌الله، مربوط می‌شود. گفته می‌شود که بایدن به نتانیاهو با عبارات تندی اعتراض کرده که تصور جهانی را از اسرائیل به عنوان کشوری سرکش تغییر داده است.

این افشاگری‌ها بازتاب گسترده‌ای داشته و بر فشارهای دولت آمریکا به اسرائیل برای واکنش نکردن شدید به حملات ایران تأکید دارد. با این وجود، گزارش‌های اخیر نشان داده‌اند که مسئولان کاخ سفید به توضیحات اسرائیل درباره برنامه‌های پاسخ به حمله ایران به طور کامل اعتماد ندارند.

نظر شما