افتتاح خانه کشتی جهان پهلوان «امامعلی حبیبی» در بابل
موضوع : شهرشناسی | ساری شناسی

افتتاح خانه کشتی جهان پهلوان «امامعلی حبیبی» در بابل

ساری- ایرنا: در هفته تربیت بدنی و ورزش، خانه کشتی جهان پهلوان امامعلی حبیبی در بابل افتتاح شد.

به گزارش ایرنا، علی رجبی، مدیر کل ورزش و جوانان مازندران، در مراسم افتتاحیه این پروژه گفت: "پهلوان امامعلی حبیبی اولین مدال المپیک ایران را کسب کرد و عسکری محمدیان نیز اولین مدال بعد از انقلاب اسلامی را به مازندران هدیه داد." وی با اشاره به افتخارات ورزشکاران مازندرانی، تأکید کرد که این استان سهم بزرگی در تاریخ ورزش ایران دارد.

رجبی همچنین از افتتاح پنج طرح ورزشی دیگر در هفته تربیت بدنی خبر داد و از خیرین برای کمک به ورزش مازندران تقدیر کرد. در این مراسم، از جهان پهلوان امامعلی حبیبی نیز تقدیر به عمل آمد.

زندگی و افتخارات امامعلی حبیبی
امامعلی حبیبی، نابغه کشتی و دارنده اولین مدال طلای المپیک ایران، متولد روستای درزیکلای آخوندی در بابل است. او پس از فوت پدر و مادرش در سن هشت سالگی به قائمشهر رفت و کشتی محلی «لوچو» را آغاز کرد. حبیبی در طول دوران قهرمانی خود در مسابقات جهانی و المپیک، موفق به کسب افتخارات بی‌نظیری شد.

در المپیک ۱۹۵۶ ملبورن، با وجود بیماری، مدال طلای وزن ۶۷ کیلوگرم را به دست آورد و در رقابت‌های جهانی ۱۹۵۹ تهران نیز با شکست بزرگان کشتی دنیا همچون بالاوادزه از شوروی و اسماعیل اوغان از ترکیه در کمتر از سه دقیقه، به قهرمانی رسید. او به دلیل سرعت و مهارت‌های فوق‌العاده خود، به عنوان «ببر مازندران» شناخته شد.

حبیبی پس از پایان دوران قهرمانی خود، به مربیگری پرداخت و سپس وارد سیاست شد. وی در دوره‌ای به عنوان نماینده مردم بابل در مجلس شورای ملی حضور داشت و در سال ۲۰۰۷ لوح مشاهیر فیلا را دریافت کرد.

ببر مازندران، که به او ببر هیرکانی، کاسپین و تورانی نیز گفته می‌شد، یکی از بزرگترین گربه‌سانان دنیا بود و متأسفانه نیم قرن پیش منقرض شد.

افتتاح این خانه کشتی، به نام این پهلوان بزرگ، یادآور افتخارات ورزشی او و الهام‌بخش نسل‌های آینده است.

نظر شما