کارمند دولت هند در پرونده توطئه ناکام قتل رهبر سیک‌ها در نیویورک تحت پیگرد قرار گرفت
موضوع : اطلاع‌رسانی | اخبار

کارمند دولت هند در پرونده توطئه ناکام قتل رهبر سیک‌ها در نیویورک تحت پیگرد قرار گرفت

مرد فراری هندی که به استخدام آدمکش در آمریکا متهم است

وزارت دادگستری آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد که یک کارمند دولت هند با نام ویکاش یاداو، که در زمینه اطلاعات تخصص دارد، به اتهام توطئه برای قتل یک رهبر جدایی‌طلب سیک در نیویورک تحت پیگرد قانونی قرار گرفته است. یاداو ۳۹ ساله به برنامه‌ریزی برای استخدام یک قاتل متهم است. این توطئه که سال گذشته فاش شد، به گفته دادستان‌ها قرار بود مقدمه‌ای بر مجموعه‌ای از قتل‌های سیاسی در ایالات متحده و کانادا باشد.

یاداو همچنان فراری است و دولت بایدن با متهم کردن او و انتشار نامش، در تلاش است تا دولت هند را به دلیل فعالیت‌های مجرمانه تحت فشار قرار دهد. این تنش‌ها در هفته جاری با اخراج دیپلمات‌ها به اوج خود رسید.

کریستوفر ری، مدیر اف‌بی‌آی، تصریح کرد که این نهاد هیچ گونه اعمال خشونت یا تلاشی برای انتقام از افرادی که با حقوق قانونی در آمریکا زندگی می‌کنند را تحمل نخواهد کرد.

دولت هند وارد عمل شد

در همان هفته‌ای که پرونده کیفری علیه یاداو اعلام شد، دو عضو یک کمیته تحقیقات هند به واشنگتن سفر کردند تا با مقامات آمریکایی درباره این توطئه گفتگو کنند. متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، اظهار داشت که هند به آن‌ها اطلاع داده که یاداو دیگر کارمند دولت نیست و از همکاری آن‌ها ابراز رضایت کرد.

ماجرای اخراج دیپلمات‌های هندی از کانادا

در تاریخ ۱۵ اکتبر، کانادا اعلام کرد که یک دیپلمات ارشد هندی را به عنوان فردی مرتبط با قتل یک فعال سیک شناسایی کرده و او و پنج دیپلمات دیگر را اخراج کرده است. جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، گفت که این دیپلمات‌ها اطلاعاتی درباره جدایی‌طلبان سیک به دولت هند منتقل کرده‌اند. در واکنش، هند این اتهامات را بی‌اساس خوانده و در پاسخ به اخراج دیپلمات‌هایش، کاردار کانادا و پنج دیپلمات دیگر را نیز اخراج کرد.

پیشینه ماجرا

این پرونده اجیر کردن آدمکش برای دولت هند در آمریکا سال گذشته توسط دادستان‌های فدرال فاش شد. نیکیل گوپتا، فردی که توسط یکی از کارمندان دولت هند برای برنامه‌ریزی ترور یک رهبر جدایی‌طلب سیک استخدام شده بود، در پراگ دستگیر شد و سپس به ایالات متحده مسترد گردید.

در کیفرخواست آمده است که یاداو در ماه مه ۲۰۲۳ گوپتا را برای ترتیب دادن این قتل استخدام کرده بود و اطلاعات شخصی درباره قربانی، گورپت‌وانت سینگ پانون، به او داده است. توطئه قتل در ژوئن ۲۰۲۳ شکل گرفت و هدف آن، به‌قتل‌رساندن حداقل چهار نفر در کانادا و ایالات متحده بود.

نظر شما