اثربخشی آموزش ذهن اگاهی بر اضطراب امتحان، اهمال کاری تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان چاراویماق
پیشنهاده کارشناسی ارشد 1401
پدیدآور: مریم اسکندرزاده
استاد راهنما: غلامحسین جوانمرد
استاد مشاور: علی محمدزاده
دانشگاه الزهرا (س)، دانشکده فیزیک و شیمی
چکیده
یکی از فرآیندهایی که برای بهبود بخشیدن به زندگی افراد جهت دست یافتن به آرامش، و اخذ نتایج بهتری از عمر خود؛ روش ذهن آگاهی وحضور ذهن است، که مدت هاست برای کاستن ویا از بین بردن مشکلات زندگی و ناراحتی ها و پریشانی های روان شناختی (استرس، اضطراب، افسردگی، مشکلات رفتاری، تعارضات بین فردی، بی میلی به کار می رود . یکی از متغیرهایی که در این پژوهش مورد بحث قرار خواهد گرفت، خودکارآمدی تحصیلی می باشد. در سطح روانی، یکی از سازه های مطرح در حوزه تحصیلی، که می توان در زمینه سرزندگی تحصیلی نیز عاملی مهم تلقی شود، خودکارآمدی تحصیلی می باشد. با توجه به پیچیدگی اهمال کاری و مولفه های شناختی، عاطفی و رفتاری تاثیرگذار بر آن، این سازه تظاهرات گوناگونی دارد . اهمال کاری به آینده محول کردن کاریست که تصمیم به اجرای آن گرفته اند . یکی از متغییرهایی که در این پژوهش به پرداخته می شود، اضطراب پیش از امتحان می باشد. یادگیری و ارزشیابی در تعلیم و تربیت تاریخچه ای طولانی دارد. از نظر تاریخی چینی ها حدود 2200 سال پیشتاز نتایج آزمون ها با شیوه ارزشیابی پایانی، برای انتخاب مسؤولان اداری بودند. در ایران باستان نیز در عهد شاپور پادشاه ساسانی، در جندی شاپور جلساتی برای آزمون دانشجویان پزشکی بر پا می کرد و اعطای گواهینامه پزشکی موکول به موفقیت دانشجویان در این امتحان بود. حال پژوهش حاضر در پی پاسخ به این سوال است که آیا آموزش ذهن اگاهی بر اضطراب امتحان، اهمال کاری تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان چاراویماق اثر دارد؟
نظر شما