تاثیر فعالیتهای زبانآموزی بر رشد زبان گفتاری کودکان 5-6 ساله در مراکز پیش دبستانهای خصوصی شهرستان لنگرود
پارسا کارشناسی ارشد 1393
موضوع: آموزش و پرورش و تحقیقات تربیتی
پدیدآور: نیوشا باقری
استاد راهنما: عفت عباسی
استاد مشاور: مسعود گرامیپور
دانشگاه تربیت معلم - تهران، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
چکیده
این پژوهش بهمنظور بررسی تأثیر فعالیتهای زبانآموزی بر رشد زبان گفتاری کودکان 6-5 ساله در مراکز پیشدبستانهای خصوصی شهرستان لنگرود انجامشده است. روش پژوهش، شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون _ پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه کودکان 6 - 5 ساله دوره پیش از دبستان مراکز پیشدبستانی شهرستان لنگرود است که از بین آنها 60 نفر به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای، در دو گروه کنترل و آزمایش جای گرفتند. فعالیتهای زبانآموزی به مدت 18 جلسه 1 ساعته، توسط محقق به گروه آزمایش، ارائه شد. ابزار موردنظر جهت اندازهگیری مهارتهای زبان گفتاری در پیشآزمون و پسآزمون، خرده آزمونهای Told - p3 شامل: واژگان تصویری، واژگان شفاهی، واژگان ربطی، درک دستوری، تکمیل دستوری، تقلید جمله، مهارت نحو، مهارت معناشناسی، مهارت گوش دادن، صحبت کردن، سازماندهی بود. جهت تجزیهوتحلیل اطلاعات، در بخش آمار توصیفی از میانگین، انحراف استاندارد و فراوانی و از بین روشهای استنباطی، روش تحلیل واریانس چند متغیره به کار گرفته شد. نتایج پژوهش نشان داد که اجرای فعالیتهای زبان گفتاری بر تمام مهارتهای واژگان تصویری، شفاهی، ربطی، درک دستوری، تکمیل دستوری، تقلید جمله، نحو، معناشناسی، گوش دادن، صحبت کردن، سازماندهی بهطورکلی بر مهارتهای زبانآموزی، با بیش از 99 درصد اطمینان، تأثیر مثبت و معنیداری داشته است.
نظر شما