بررسی عواملی که به خودکارآمدی دانش آموزان دبیرستانی در در تبدیل شدن به یک دانشجوی موفق دانشگاهی کمک میکنند؛ مطالعه موردی شهر لنگرود
پیشنهاده کارشناسی ارشد 1400
پدیدآور: الهام نورمحمد کلیدبر
استاد راهنما: حسین کریمی نژاد
موسسه آموزش عالی قدیر - لنگرود، گروه مدیریت
چکیده
خودکارآمدی تحصیلی یک پیش بینی کننده مهم موفقیت در تحصیل در دانشگاه سال اول است، که آن را به یک نتیجه اصلی در نظر گرفته شده برای آموزش دبیرستان تبدیل میکند. دانشجویانی که در پایان تحصیلات متوسطه خودکارآمدی بالایی دارند احتمالاً انتقال بهتری را به دانشگاه تجربه می کنند. این مطالعه با هدف بررسی عوامل مرتبط با خودکارآمدی دانش آموزان دبیرستانی لنگرود از نظر یک تبدیل به یک دانشجوی دانشگاهی موفق، از جمله متغیر شخصیت (یعنی نیاز به شناخت)، یک متغیر انگیزشی (علاقه تحصیلی) و متغیرهای رفتاری (فعالیتهای حارج از مدرسه و غیر درسی دانش آموز) میپردازیم. بنابراین این پژوهش از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری مورد نظر 2000 دانش آموز از مدارس دبیرستان شهر لنگرود میباشد. همچنین در این پژوهش حجم نمونه برابر با 323 نفر میباشد. ابزار گرداوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه است. برای پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده خواهد شد. همچنین در این پژوهش برای گراوری اطلاعات روش کتابخانهای میدانی و پیمایشی به کار گرفته میشود. پژوهش حاضر بر اساس هدف کاربردی و همچنین بر اساس چگونگی به دست آوردن دادههای مورد نیاز از نوع پژوهشهای توصیفی است. برای تجزیه و تحلیل دادههای پرسشنامه در بخش امار استنباطی از آزمون t و نرم افزار SPSS استفاده خواهد شد. نتایج حاصل از تحقیق نشان می دهد که بین خود کار آمدی و تبدیل شدن به یک دانشجوی موفق ارتباط مثبت و معنی داری وجود دراد .
نظر شما