استاندار اصفهان: فرونشست و آسیب‌های اجتماعی مدارس اصفهان در اولویت قرار گیرد
موضوع : شهرشناسی | اصفهان شناسی

استاندار اصفهان: فرونشست و آسیب‌های اجتماعی مدارس اصفهان در اولویت قرار گیرد

🔴 مهدی جمالی نژاد، استاندار اصفهان، در جلسه شورای آموزش و پرورش استان، بر لزوم توجه ویژه به فرونشست ساختمان‌های مدارس و آسیب‌های اجتماعی تأکید کرد و این موضوعات را در اولویت مباحث این شورا دانست.

اهمیت فرونشست و آسیب‌های اجتماعی در مدارس اصفهان

🔹 استاندار اصفهان هشدار داد که فرونشست زمین در برخی مناطق، به ویژه در ساختمان‌های مدارس، به یک چالش جدی تبدیل شده است.
🔹 وی همچنین به آسیب‌های اجتماعی که دانش‌آموزان و مدارس را تهدید می‌کنند، اشاره کرد و خواستار بررسی و رسیدگی فوری به این مسائل شد.

دیگر موضوعات مطرح‌شده در جلسه

۱. کیفیت‌بخشی به آموزش و عدالت آموزشی

  • جمالی نژاد بر کیفیت‌بخشی در مباحث پرورشی و تربیتی و همچنین عدالت آموزشی تأکید کرد و این موارد را از اولویت‌های مهم استان دانست.

۲. کمبود نیروی آموزشی

  • وی به کمبود نیروی آموزشی، به ویژه در مدارس استثنایی، اشاره کرد و خواستار ساماندهی نیروهای حق‌التدریسی و تأمین نیازهای خاص این مدارس از جمله پدریار و مادریار شد.

۳. سرانه آموزشی ناکافی

  • استاندار اصفهان با انتقاد از انبوه‌سازی‌های بدون در نظر گرفتن سرانه آموزشی، اظهار داشت که این موضوع یکی از دلایل اصلی کمبود فضاهای آموزشی در برخی مناطق شهر است.

راهکارهای پیشنهادی استاندار

۱. ساخت مدارس محله‌محور

  • جمالی نژاد پیشنهاد داد که مدارس به صورت محله‌محور ساخته شوند تا علاوه بر استفاده دانش‌آموزان، سایر امکانات مانند نمازخانه، کتابخانه و فضاهای آموزشی پس از ساعات مدرسه در اختیار عموم مردم محله قرار گیرد.
  • وی از خیرین مدرسه‌ساز خواست که به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند، زیرا این اقدام می‌تواند به بهبود وضعیت محلات محروم کمک کند.

۲. استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی

  • استاندار اصفهان به ظرفیت‌های فرهنگی و تاریخی استان مانند تخت فولاد اشاره کرد و پیشنهاد داد که این مکان‌ها در برنامه‌های اردویی و تربیتی مانند «راهیان نور» برای معرفت‌افزایی دانش‌آموزان مورد استفاده قرار گیرد.

نقش خیرین مدرسه‌ساز در اصفهان

🔹 مجتبی ملااحمدی، رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین مدرسه‌ساز اصفهان، اعلام کرد که خیرین در یک دهه اخیر بیش از ۱۳ هزار کلاس درس در استان احداث کرده‌اند.
🔹 وی افزود که استان اصفهان با ۸۰ درصد مشارکت خیرین در ساخت فضاهای آموزشی، یکی از پیشگامان این حوزه در کشور است.
🔹 ملااحمدی همچنین تأکید کرد که مدارس محله‌محور در دستور کار قرار گرفته‌اند تا این مدارس به کانون‌های محله تبدیل شوند.

چالش‌ها و اهمیت موضوع

فرونشست زمین:

  • فرونشست زمین در اصفهان به دلیل کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و خشکسالی، تهدیدی جدی برای زیرساخت‌های شهری از جمله مدارس است.
  • این موضوع می‌تواند ایمنی دانش‌آموزان را به خطر بیندازد و نیازمند برنامه‌ریزی فوری است.

آسیب‌های اجتماعی:

  • مشکلات اجتماعی مانند فقر، اعتیاد و نابرابری‌های آموزشی می‌توانند به طور مستقیم بر عملکرد و سلامت روانی دانش‌آموزان تأثیر بگذارند.

کمبود فضاهای آموزشی:

  • انبوه‌سازی‌های بدون در نظر گرفتن سرانه آموزشی، فشار زیادی بر مدارس موجود وارد کرده و کیفیت آموزش را کاهش داده است.

 

نتیجه‌گیری

تأکید استاندار اصفهان بر فرونشست مدارس و آسیب‌های اجتماعی نشان‌دهنده اهمیت این مسائل در آینده آموزشی و تربیتی استان است. با توجه به نقش مؤثر خیرین مدرسه‌ساز و برنامه‌ریزی برای مدارس محله‌محور، می‌توان امیدوار بود که این چالش‌ها با همکاری دولت، خیرین و جامعه محلی مدیریت شوند. اما برای حل این مشکلات به برنامه‌ریزی جامع و اقدامات فوری نیاز است. 🌍📚

نظر شما