سرمایه گذاری عربستان در بخش کشاورزی عراق
موضوع : اطلاع‌رسانی | گزارش

سرمایه گذاری عربستان در بخش کشاورزی عراق

عربستان سعودی پس از تلاش‌های ناکام برای ورود به بخش کشاورزی عراق، همچنان پس از توافق با ایران به دنبال سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی این کشور است.
شاید برجسته‌ترین این پروژه‌ها تلاش عربستان سعودی برای سرمایه‌گذاری در صحرای سماوه عراق در مجاورت مرزهای این کشور در سال 2020 باشد که در نتیجه فشار های برخی جریانات این اتفاق رخ نداد و این امر باعث ایجاد سؤالاتی در این مورد شد.
تلاش کنونی عربستان سعودی برای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی عراق پس از عادی سازی روابط  تهران و ریاض در 10 مارس 2023 صورت گرفت.

صحبت های جدید

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق «اینا»، در اقدامی جدید از سوی ریاض، هیئتی از وزارت سرمایه گذاری و صندوق توسعه عربستان سعودی به عراق سفر کرده و با عباس جبر العلیاوی، وزیر کشاورزی این کشور دیدار و گفتگو کردند.
این خبرگزاری به نقل از العلیاوی گفت: این نشست حول محور چشم انداز همکاری بین عراق و عربستان سعودی در زمینه کشاورزی و ورود شرکت های سعودی برای سرمایه گذاری در این کشور بود.
وزیر امور خارجه تاکید کرد:نیاز عراق به سرمایه گذاری تنها به کشاورزی بستگی ندارد، بلکه فراتر از آن به مکانیزاسیون مدرن، سیستم های آبیاری قطره ای، انرژی پاک و غیره مربوط می شود که از این طریق درب را برای مشارکت کشورها و شرکت های مختلف در روند توسعه باز می کند.
هیأت سعودی نیز به نوبه خود تمایل شرکت های سعودی برای ورود به بازار عراق برای سرمایه گذاری با مشارکت طرف عراقی در بسیاری از پروژه های مورد بحث را ابراز کرد.
به گزارش این خبرگزاری، مشعل بن خالد الهذال، رئیس هیئت سعودی، نماینده وزارت سرمایه گذاری، آمادگی کشورش را برای همکاری موثر با طرف عراقی برای موفقیت آمیز شدن پرونده سرمایه گذاری بین دو کشور اعلام کرد.
کمیسیون سرمایه گذاری عراق در جریان شرکت در نشست مشترک، ماهیت پروژه های سرمایه گذاری کشاورزی و امکان انعقاد قراردادهای دوجانبه با شرکت های متخصص سعودی  دربخش کشاورزی را مورد بحث و بررسی قرار داد.
در این نشست جنبه هایی از پیش نویس آن تهیه شد و توسط اداره سرمایه گذاری های کشاورزی در وزارت کشاورزی عراق بررسی و نیز برخی از فرصت های موجود در زمینه سهم زمین و آب توضیح داده شد.
این گفتگوها چند روز پس از آن صورت می گیرد که وزارت بازرگانی عراق اعلام کرد که پیشنهادهای عربستان را در مورد توسعه چشم انداز سرمایه گذاری کشاورزی در عراق دریافت کرده است.
در 30 مارس 2023، سخنگوی تجارت عراق، محمد حنون، به خبرگزاری عراقی تایید کرد که عراق بسته پیشنهادی عربستان را با هدف توسعه کشاورزی دریافت کرده است.
سخنگوی رسمی این کشور فاش کرد که در حال حاضر مذاکراتی بین بغداد و ریاض برای کشاورزی مناطق وسیعی در نزدیکی مرز عربستان در جریان است.
در اکتبر 2022، عربستان حدود 24 میلیارد دلار برای سرمایه گذاری در 5 شهر از جمله بغداد اختصاص داد، جایی که پروژه های کشاورزی در خط مقدم سرمایه گذاری های مورد انتظار عربستان سعودی در عراق قرار دارند.

الهلالی، سیاستمدار عراقی در 17 مارس 2023 گفت که "اولین پیش بینی ها از توافق بین عربستان سعودی و ایران، کاهش وضعیت تنش در منطقه است."
وی خاطرنشان کرد: روند کاهش تنش در منطقه نیازمند توافق است، بنابراین با وجود تفاهمات بین دو طرف در عراق، ضامن چینی کنترل کننده حل و فصل بین ریاض و تهران بود».
الهلالی تاکید کرد که پیامدهای آن در عراق در سطوح سیاسی، امنیتی و اقتصادی بسیار مثبت و چشمگیر خواهد بود.او همچنین ابراز کرد مذاکراتی از سوی طرف‌های سعودی برای سرمایه‌گذاری در ایران نیز انجام می‌شود و ایران نیز توانایی‌های مشابهی دارد، بنابراین این نزدیکی باعث کاهش تنش در منطقه خواهد شد.
این سیاستمدار عراقی خاطرنشان کرد: حل و فصل عربستان و ایران به ثبات منجر خواهد شد که نه تنها بر عراق، بلکه بر بسیاری از کشورهای نیز تأثیر مثبت خواهد داشت، به ویژه اینکه منطقه خاورمیانه از نظر انرژی و ثروت غنی است.

منبع: کانال تلگرامی مطالعات خلیج فارس

نظر شما