موضوع : نمایه مطبوعات | همشهری

آیا در کرات دیگر حیات وجود دارد دانشمندان در جستجوی سیاره های ناشناخته

روزنامه همشهری دوشنبه 8 مرداد ,1375 29 جولای ,1996 سال چهارم , شماره 1029

واحد رسانه های خارجی: دانشمندان آمریکایی با استفاده از نیروی جاذبه, جست و جوی خود را برای کشف سیاره های ناشناخته گسترش می دهند. به گزارش تلویزیون سی. ان. ان, دانشمندان نمی توانند واقعا سیاره های تاریک ورای منظومه شمسی ما را ببینند, اما توانسته اند با بهره برداری از چند معجزه گری علم فیزیک آنها را بیابند. پژوهشگران آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور روی ایده ای قدیمی, آزمایش جدید خود را بنا نهاده اند. این ایده قدیمی را می توان این طور بیان کرد: میدانهای جاذبه اطراف سیارات, ماهها و ستارگان ,نوری را که از آنها ساطع می شود, تقویت می کنند. یک دانشمند می گوید: هنگامی که یک شیی با جرم معین از بین یک ستاره دوردست و ما که ناظر هستیم, عبور می کند, وزمانی که هر سه آنها روی یک خط راست قرار می گیرند, اثردرشت نمایی نیروی جاذبه سبب می شود ستاره ای که پشت شیء و در زمینه قرار دارد, نورانی تر به نظر آید. دانشمندان با مشاهده مداوم ستاره ای که 160 هزار سال نوری با ما فاصله دارد, توانسته اندعبور یک سیاره را میان ناظر وآن ستاره ردیابی کنند. یک کارشناس می گوید: این ستاره ابتدا از دو ستاره همسایه اش نوری ضعیف تر داشت. طی زمان رصد کردن که چند هفته به طول انجامید, نور این ستاره به مرور درخشان تر شد تا اینکه از ستارگان نزدیک خود درخشش بیشتری نشان داد. دانشمندی به نام چارلزآلکاک و پژوهشگرانی که با وی کار می کردند, نمودارهای درخشان تر شدن این ستاره را طی زمان رصد رسم کرده اند. آنان پیش بینی کردند که پیدایش یک نور قوی تر,دال بر وجود سیاره ای در حال گردش به دور آن ستاره است. یک پژوهشگر می گوید: این پرسش پیش آمد: چه می شد اگراین شیء تاریک , مانند زمین که به دور خورشید خود می چرخد,جرمی بسیار کوچکتر از ستاره خود داشت آنان محاسبه کرده و نشان دادندکه با تغییرات جزئی در درخشش بیشتر ستاره, که احتمالا چندساعت به طول بیانجامد, این موضوع را می توان تایید کرد.
در ضمن, دو دانشمند دیگر با بهره برداری از روش اندازه گیری نور توانسته اند شش سیاره جدید را در سال گذشته کشف کنند. یکی از این دانشمندان می گوید: جاذبه سیاره کشف شده, روی ستاره آن نیرو وارد می کند وباعث لرزش آن می شود. بنابر این یک اثر فیزیکی نور ستاره به نام اثردوپلر را ردیابی می کنیم. کاشف این روش جف مارسی وهمکارش پال باتلر هستند. آنان سبب شدند سازمان ناسابرنامه عظیم نقشه برداری ازسیاره های جدید را عملی نماید,و بالاخره آنها را با تلسکوپهای فضایی رصد کند و عکس بگیرد. یک دانشمند می گوید: چیزی که اخیرا توجه همگان را جلب کرده , موضوعی است که صدها سال وجود داشته است. اما اکنون قادر هستیم سیارات خورشیدهای دیگر را ردیابی کنیم. اکنون رقابت علمی برای یافتن دنیاهای جدید ادامه دارد. یک پژوهشگر می گوید: نخستین گام در یافتن حیات درکرات دیگر یافتن سیاره ای مانند زمین است که به دور ستاره ای مانندخورشید اگر چنین منظومه ای راپیدا کنیم, تصور وجود حیات در آنها قوت می گیرد. دانشمندان لیورمور می گویند شبکه ای جهانی از تلسکوپها می توانند بین 2 تا 6 سیاره به اندازه زمین را در سال کشف کنند. امسال ,مارسی وباتلرمی خواهند تعیین کنند چه درصدی از ستارگان دارای سیاره هستند. آنان می گویند که به نظر ما بیشتر ستارگان , سیاره هایی دارند.