موضوع : پژوهش | مقاله

لیمو، درمانگرى فرح بخش براى عفونت ها



نویسنده: سپیده سلیمى
هزاران سال است که لیمو به عنوان یک ماده غذایى و همچنین دارویى شناخته شده است و مورد بهره بردارى قرار مى گیرد. لیمو سرشار از ویتامین C است که خاصیت آنتى اکسیدان آن موجب مى شود این میوه در تسریع بهبود بیمارى هاى گوناگون، به تاخیر انداختن روند پیرى و مقاوم سازى بدن در برابر سرطان ها بسیار مفید و کارساز باشد.
رومى ها از قرن ها پیش از لیمو به عنوان پادزهرى براى سموم استفاده مى کردند اما شهرت لیمو در گذشته بیش از هر چیز به دلیل میزان قابل توجه ویتامین C در آن و تاثیر آن در بیمارى اسکوربرى بوده است.لیمو داراى خواص فراوان است. لیمو نیروبخش، ضدعفونى کننده، مدر، قابض و آنتى اکسیدانى قوى است.لیمو که زادگاه اصلى و اولیه آن هند و برمه است سال ها است که به سبب خواص بسیارش شهرت جهانى یافته است. آب لیمو یک ضدعفونى کننده قوى و محرک دستگاه ایمنى بدن است و با افزایش تعریق اثر درمانى مفیدى بر روى عفونت ها و تب دارد. این ماده با تحریک تعریق، بدن را از سموم پاک مى سازد.
اغلب لیمو را به عنوان ماده اى اسیدى مى شناسیم اما این میوه به ظاهر اسیدى هنگام هضم در دستگاه گوارش تجزیه شده و مقدار قابل توجهى کربنات پتاسیم تولید مى کند. کربنات پتاسیم ماده اى است که با خنثى سازى اسید اضافى در معده و به تعادل رساندن اسیدیته محتویات دستگاه گوارش از دیواره آن محافظت مى کند. این ویژگى موجب مى شود لیمو براى بسیارى از مشکلات گوارشى از قبیل سکسکه مداوم، سوزش سر معده، حالت تهوع، یبوست و کرم هاى انگلى مفید باشد. لیمو به عنوان تقویت کننده کبد عمل مى کند و چنانچه مخلوطى از آب لیمو با آب داغ را یک ساعت پیش از صبحانه صرف کنید تولید صفرا را تحریک مى کند. برخى معتقدند مصرف روزانه مخلوطى از آب لیمو با روغن زیتون مى تواند سنگ کیسه صفرا را حل کند. خوردن آب لیمو موجب پایین آمدن اسید اوریک مى شود. آب لیمو ضدعفونى کننده اى قوى است که دستگاه ایمنى بدن را تقویت مى کند. مصرف آب لیمو درمانى موثر براى انواع عفونت ها بوده و کاهش تب را موجب مى شود. قرقره با آب لیمو گلودرد و ورم لوزه ها را تسکین مى دهد. مصرف یک قاشق سوپخورى آب لیمو در کمى آب، نیم ساعت قبل از هر وعده غذا موجب تسکین آسم مى شود.
لیمو همچنین داراى خاصیت ضدقارچ است که آن را ماده اى مفید براى درمان برفک دهان مى سازد. خوردن لیمو براى جبران کم آبى، تسکین آرتروز و رماتیسم نیز مفید شناخته شده است.مخلوطى از آب لیموى تازه با کمى عسل و سه دانه میخک در آب داغ درمانى معجزه آسا براى سرماخوردگى، آنفلوآنزا و به ویژه سرفه است.
در گذشته از مخلوط آب لیمو با قهوه براى درمان میگرن و مالاریا بهره مى بردند. آب لیمو خاصیت قابض داشته و موجب توقف خونریزى مى شود. از این ویژگى مى توان براى متوقف ساختن خونریزى هایى مانند خونریزى از بینى استفاده کرد. پنبه اى را به آب لیمو آغشته کنید و به سوراخ هاى بینى بفشارید. براى درمان خونریزى از لثه نیز هر صبح و شب لثه ها را با آب لیمو ماساژ دهید. خاصیت قابضیت لیمو آن را در تسکین خونریزى ها و اسهال مفید مى سازد.
آب لیمو همچنین لوسیونى مناسب براى جلوگیرى از آفتاب سوختگى است. اگر آب لیمو را با نسبت یک به یک با گلیسیرین مخلوط کنید لوسیونى مناسب براى درمان ترک لب ها و همچنین پاک کننده اى خوب براى پوست صورت به دست مى آید که چربى پوست را تعادل مى بخشد.پوست
لیمو نیز از خواص ویژه اى برخوردار است و حاوى ماده اى به نام پکتین است که یکى از مواد لازم و مفید در تهیه مرباها و مسبب ژله اى شدن آنها است. عطر خوش آن نیز به عنوان اسانس در شیرینى پزى و صنایع غذایى و بهداشتى کاربرد فراوان دارد. بهتر است پوست لیمو را نیز مصرف کنید. در اینجا کاربرد پیشنهادى براى مصرف لیمو با پوست آن را ملاحظه مى کنید.
 

نظر شما