موضوع : پژوهش | مقاله

ارزش انتظار، راه شناخت وظایف منتظران


یکی از مسائل مهم مهدویت واکاوی جریان انتظار و شناخت جایگاه، ارزش و اجر انتظار و ویژگی‌های منتظران ظهور قائم آل محمد علیهم السلام است. با روشن شدن جایگاه، ارزش و پاداش ویژه انتظار و منتظران، وظایف منتظران ظهور و سیمای منتظران حقیقی نیز آشکار خواهد شد. تأمل در پاداش فراوان و اجر فوق‌العاده انتظار و منتظران، گامی در راه احیای هویت انتظار و باعث درنگ منتظران در وظیفه شناسی است.

فضیلت انتظار در کلام پیامبر خدا (ص)
موضوع مهدویت یک اصل اسلامی است و ریشه در وحی الهی، قرآن و سنت نبوی دارد. ساختار و ابعاد مهدویت بر اساس سخنان پیامبر خدا استوار است. رهنمودهای پیامبر درباره فضیلت انتظار بیدارگر و هشدار دهنده و سازنده است.
پیامبر خدا فرموده اند: افضل العباده انتظار الفرج (کمال الدین و تمام النعمه، شیخ صدوق، باب 25، حدیث 6، ج 1، ص 287) برترین عبادت، انتظار فرج است. در حدیث دیگر نیز پیامبر خدا فرموده اند: افضل اعمال امتی انتظار الفرج من‌الله عزوجل
(کمال الدین و تمام النعمه، باب 55، حدیث 3، ج 2، ص 644. برترین کارهای امت من، انتظار فرج از خداوند عزوجل است.
واژه افضل در این دو حدیث نبوی، صیغه افعل تفضیل است و بهترین و انحصار را می‌رساند. واژه عبادت همه اعمال دینی امت اسلامی را در بر می‌گیرد. از این رو در میان عبادت‌ها و اعمال امت پیامبر اسلام انتظار فرج بهترین عبادت و عمل امت اسلامی است. این حقیقت، جایگاه بی‌نظیر انتظار را در نظام عبادی و ارزش‌های دینی آشکار می‌نماید.
پیامبر اسلام آورنده تعلیمات اسلامی، جایگاه عالی انتظار در میان عبادت‌ها و اعمال امت اسلامی را تبیین فرموده و از این راه اهمیت فراوان انتظار و رسالت منتظران را یاد آوری نموده‌اند.

انتظار در بیان امام علی(ع)
وصی و خلیفه پیامبر خدا نیز در راستای تبیین آموزه‌های بنیادی مهدویت گام برداشته و از فضیلت منتظران سخن گفته‌اند. امیرمؤمنان امام علی علیه السلام دربارة جایگاه منتظرفرمودند: المنتظر لأمرنا کالمتشحط بدمه فی سبیل‌الله (کمال الدین و تمام النعمه، باب 55، حدیث 6، ج 2، ص 645). منتظر امرما همانند انسان مجاهدی است که در راه خدا به خون خود آغشته گردد و شهید شود. شهادت بالاترین کار نیک و ارزش عالی و نهایی در نظام ارزش‌های اسلامی است و امام علی علیه السلام در این حدیث منتظر و شهید در راه خدا را همانند و مثل هم شمرده‌اند. این تشابه وپیوند در جایگاه و شأن، ضرورت جهت گیری شهادت طلبانه منتظران را روشن می‌نماید.

ارزش منتظر در کلام امام صادق(ع)
امام جعفر صادق علیه السلام نیز خط تبیین ارزش و اهمیت منتظری را که با صداقت در انتظار ظهور امام مهدی علیه السلام است ادامه داده و در بزرگی جایگاه ومقام منتظر فرموده اند: المنتظر للثانی عشرکالشاهر سیفه بین یدی رسول‌الله یذب عنه (کمال الدین و تمام النعمه، باب 55، حدیث 8، ج 2، ص 647). انسان منتظر امام دوازدهم، همانند مجاهدی است که شمشیرش را پیش روی رسول خدا کشیده و از ایشان دفاع و حمایت می‌نماید. مطابق این حدیث، انتظار آن قدر ارزش دارد که منتظر در جایگاه مجاهد در راه خدا در رکاب پیامبر و در حمایت از پیامبر قرار می‌گیرد.
علاء بن سیابه گفته است امام صادق علیه السلام فرمودند: من مات منکم علی هذا الامر منتظرأ له کان کمن کان فی فسطاط القائم علیه السلام (کمال الدین و تمام النعمه، باب 55، حدیث 1، ج 2، ص 644). هر منتظری از شما که در حال انتظار بمیرد همانند کسی است که در خیمه حضرت مهدی قائم آل محمد علیهم السلام باشد.

فلسفه انتظار
دقت در روایات پیرامون اجر انتظار راهنمای منتظران به سمت فهم فلسفه انتظار است حکمت االهی و حکیم بودن پیامبر خدا و امامان اقتضا می‌کند که اجر انتظار و پاداش منتظر بیهوده نباشد. این جایگاه عالی برای انتظار، بسته به عمل به لوازم انتظار و فراهم شدن شرایط ومقدمات انتظار است. ارزش منتظر معلول فرآیند انتظار از مقدمات تا پیامدهای سازنده آن است. قطعاً در انتظار چیزهایی هست که این قدر ارزش دارد.
شناخت اخلاق و رفتار و گفتار پیامبر خدا و امامان و تلاش در جهت آراستگی به آن از مقدمات انتظار ظهور قائم آل محمد علیهم السلام است. کشف انتظارات حضرت مهدی علیه السلام از منتظران ظهورش و انجام وظایف و تکالیف شرعی، عامل انطباق عنوان انتظار بر انسان هاست. بر منتظر لازم است ویژگی‌ها و اوصاف یاران حضرت مهدی علیه السلام را به درستی بشناسد و با خود سازی و تهذیب نفس و جهاد اکبر، آن اوصاف را در خود ایجاد کند تا شخصیت الهی خود ساخته منتظران حقیقی ظهور را به دست آورد. اندیشه دینی، آرمان، اراده، و عمل انسان از ارکان انتظار و سازنده هویت منتظران است. تفکر در فضیلت و جایگاه عالی انتظار و منتظران، یادآور نقش مثبت و سازنده انتظار است. انتظار مکتب سازنده عوامل وشرایط ظهور منجی بشر است.
ارزش و جایگاه عالی اصل انتظار در احادیث معصومین علیهم السلام، یادآور مشخصات انتظار اسلامی است. انتظار فرج انتظار گسترش دین و ایمان اسلامی در جهان و استقرار کامل و همه جانبه ارزش‌های الهی، و پیروزی نهایی حق و صلح وعدالت بر باطل و ستیز و ظلم، تلاش در تشکیل جامعه و حکومت برتر پایان تاریخ، توسط شخصیت مقدس الهی و حجت خدا و خلیفه خدا و بقیه‌الله است که در روایات متواتر اسلامی مهدی نامیده شده است.
انتظار اسلامی انتظار خالی شدن روان‌ها از عقده‌ها و کینه‌ها و لجبازی‌ها و انتظار نابودی تمام مفاسد اخلاقی از قبیل: تبعیض، ظلم، زنا، ریا، شرب خمر، خیانت، رشوه، خشونت، جنگ، دزدی و آدم کشی است.
انتظار اسلامی تفکر ترویج احکام الهی و کمال بشر با اجرای همه واجبات و رهایی از همه کارهای حرام است. زیربنای اصل انتظار پذیرش وحی الهی و توحید و نبوت و معاد و امامت است.
در انتظار گرایش به خوبی‌ها و تنفر از بدی‌ها، انگیزش برای آراستگی به فضایل اخلاقی و پیراستگی از رذایل اخلاقی نهفته است.
انتظار اسلامی رهایی از تنبلی، بی‌حالی، بی‌عاری، سستی و بی‌کاری است. نشاط، انگیزه، همت، کار، ایثار، امید، خوشبختی، جهاد و شهادت از لوازم تفکیک ناپذیر انتظار است.
انتظار اسلامی مکتب اعتراض به گناه، فساد، ظلم، کفر، شرک و نفاق است.
انتظار اسلامی بر پذیرش و اعتقاد به مرجعیت و ولایت فقیه، و اطاعت و پیروی کامل از فقیه عادل نائب امام زمان استوار است. تقلید از مرجع تقلید و فرمانبرداری از ولایت فقیه از قوانین انتظار اسلامی است. باید نشانه‌ها وشرایط ظهور را شناخت و با تلاش و کوشش دائمی و خستگی ناپذیر در راه فراهم ساختن عوامل و شرایط ظهور گام برداشت و انتظار را در عمل نشان داد. انتظار ادعا و حرف نیست بلکه باور و ایمان اسلامی و اندیشه جامع دینی و آرمان و اراده و عمل و تلاش همه جانبه در راه آن است.

افرادی که از پرداخت مالیات فرار می‌کنند انجام دهد، هر چند هیچ کس دقیقاً نمی‌داند چگونه.
این بسته شامل کاهش 150000 شغل در بخش خصوصی تا سال 2015 (1394 ش) است؛ همچنین بنا است با فروش اموال دولتی 50 میلیارد یوروی دیگر نیز نصیب کشور شود. تنها مشکلی که وجود دارد این است که بسیاری از این امول را نمی‌توان به سادگی فروخت. از جمله این اموال عبارتند از: استادیوم‌های زوار در رفته و چهار هواپیمای ایرباس قدیمی. هر چند دولت هزاران کیلومتر مربع زمین نیز دارد که مقداری ار آن‌ها در مکان‌های ساحلی بسیار خوبی قرار دارند.
دولت همچنین تا 17 درصد از سهام شرکت زیرساختی پی‌پی‌سی را، که اکنون 55 درصد آن تحت مالکیت دولت است، به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی پیشنهاد خواهد داد. این اقدام علی‌رغم اعتراضات شدید اتحادیه صورت می‌گیرد؛ اتحادیه به درستی پیش‌بینی کرده است که فروش این سهام به معنای بیکار شدن 21500 نفر از کارکنان فعلی این شرکت خواهد بود. چراغ‌های تعدادی از مناطق یونان، همزمان با رأی‌گیری چهارشنبه در پارلمان و به نشانه اعتراض خاموش شد.

نماینده‌های دولت یونان تنها به منافع خود فکر می‌کنند
خورخیوس آرجیتی، استاد اقتصاد دانشگاه آتن، به نظر می‌رسد با لحنی سرزنش‌آمیز در مورد طبقه حاکم بر سیاست و سرمایه که این کشور را طعمه خود کرده و موجب این وضعیت به هم ریخته شده است صحبت می‌کند. پتروس مارکاریس، مؤلف پرفروش و جنجالی، دستگاه مریض دولت را به تمسخر می‌گیرد. وی تصریح می‌کند که نماینده‌های این دولت تنها یک منفعت دارند و آن حفاظت از مزایای خودشان است. آن‌ها به هیچ چیز دیگری اهمیت نمی‌دهند.
او، به عنوان مثال، به کارکنان پارلمان اشاره می‌کند که هنوز هم هر سال حقوق 14 ماه را دریافت می‌کنند؛ حقوق یک سال و همچنین دو ماه اضافه‌تر. او به زمین‌های بسیاری اشاره می‌کند که مربوط به بخش عمومی هستند؛ اما سیاست‌مداران آن‌ها را در اختیار کسانی قرار می‌دهند که به آنان کمک کرده‌اند، پدران این زمین‌ها را به اعضای خانواده خود و رؤسای آژانس‌ها آن‌ها را به افراد مورد علاقه خود می‌دهند.
هر دولت جدیدی که در یونان بر سر کار آمده است هزاران مقام و کارمند را استخدام کرده است، بدون آن که افراد قبلی را اخراج کند. هیچ کس از این موضوع ناراحت نشده است؛ البته تا جایی که آینده شغلی خود او بدون مشکل باقی مانده باشد.
به هر حال، اکنون مردم به کل خواص سیاسی را رد می‌کنند. ماه مه امسال، درصد از مردم یونان اعلام کردند که به دولت خود اعتماد ندارند؛ در حالی که 76 درصد نیز به همین اندازه به مخالفان دولت بی‌اعتماد هستند.

 

منبع: / روزنامه / جمهوری اسلامی ۱۳۹۰/۴/۲۵
نویسنده : محمد رضا جواهری

نظر شما