موضوع : پژوهش | مقاله

حقایقی تلخ درباره شکنجه فلسطینیان

پنجم تیر روز جهانی مبارزه با شکنجه نام گرفته بود، در این میان مرور خبرهای یک سال گذشته نشان می‌دهد که در منطقه خاورمیانه و بلکه شاید سراسر جهان رژیم صهیونیستی رتبه اول را در بکارگیری رفتارهای سبوعانه با زندانیان دارد.
پنجم تیرماه مصادف با 26 ژوئن "روز جهانی مبارزه با شکنجه" بود، در حالیکه رژیم صهیونیستی که از طرف حکومت‌های غربی به ویژه امریکا به عنوان الگوی دموکراسی در خاورمیانه یاد می‌شود، رژیمی است که شکنجه را تبدیل به قانون برای خود کرده و همه قوانین و حقوق انسای را زیرپا گذاشته است. در این باره نیازی به کنکاش زیاد نیست و کافی است خبرهای یک سال گذشته را در مورد شکنجه زندانیان مرور کنیم تا دریابیم که نام تل آویو و صهیونیستها بیش از هر رژیم دیگری به چشم می‌خورد و البته در این میان اقدامات ددمنشانه برخی نظامیان صهیونیستی در انتشار تصاویر شکنجه زندانیان در برخی شبکه‌ها، خود نشانه‌ای است که به هیچ وجه نمی‌توان آنها را تکذیب کرد.
عمق فاجعه جنایات صهیونیست‌ها در شکنجه زندانیان فلسطینی و حتی لبنانی به حدی است که وزارت امور اسیران و آزادگان فلسطین به مناسبت روز جهانی مبارزه با شکنجه از بی‌توجهی مجامع جهانی به تحقیر و شکنجه اسیران دربند رژیم صهیونیستی انتقاد کرد. وزارت امور اسیران و آزادگان فلسطین با ارائه گزارشی به مناسبت روز جهانی مبارزه با شکنجه آورده است: "شکنجه زندانیان در بند اسرائیل فقط به گرفتن اعتراف از آنها خلاصه نمی‌شود، بلکه برای لگدمال کردن کرامت و انسانیت آنهاست. "
دراین گزارش ذکر شده است: "نشانه بارز شکنجه‌های غیرانسانی اسرائیلی تصاویر گرفته شده به وسیله نظامیان است که نشان می‌دهد چشمان اسیران را بسته و با شرایط تحقیرآمیزی با آنها رفتار می‌کنند و به شکنجه اسیران فلسطینی افتخار می‌کنند. " علاوه بر این، بر اساس یک گزارش قضایی در اسرائیل، شکنجه، عملیات عذاب روحی و تحقیر بازداشت شدگان و نیز شرایط غیر انسانی سلولهای کثیف و تاریک وجه غالب و مشترک بیشتر زندانهای اسرائیل (30 زندان و بازداشتگاه) است.
این گزارش توسط دادستان کل رژیم اسرائیل صادر شده و شامل شهادت‌هایی درباره اعمال و رفتارهایی است که در داخل زندانها و بازداشتگاه‌ها در حق زندانیان و بخصوص کودکان فلسطینی اعمال می‌شود. مقامات زندانهای اسرائیل کودکان را برای ساعتها به میله اسارت می‌بندند و به آنان حمله می‌کنند و سگها را به جانشان می‌اندازند و عناصر یگان "نحشون" برای ترساندن آنها به هنگام انتقالشان به دادگاه هر جنایتی را مرتکب می‌شوند.
در این گزارش، فصلی به زندان " اوفک" ویژه کودکان اختصاص یافته و در آن بر شکنجه بسیار خشن و بیرحمانه آنان علاوه بر تحقیر و سرکوب ذلت بار هر روزه کودکان فلسطینی تأکید شده است به اعتراف یکی از این کودکان زمانی که وی در زندان را زد و درخواستی داشت زندانبانان با گاز اشک آور در محیط بسته زندان و با ضربات مهلک باتوم به وی پاسخ کفتند.
بر اساس این گزارش از میان این کودکان 21 تن اقدام به خودکشی کرده‌اند و 19 تن نیز به دلیل شرایط روانی بسیار دشوار به خود آزاری پرداخته‌اند و زندانیان فلسطینی مشخصا برای ساعتها به میله‌های اسارت بسته می‌شوند و آنقدر به همان حال می‌مانند تا دیگر نتوانند روی پا بایستند و همچون مرده‌ها آویزان شوند و طنابهای برنده دستهایشان را مجروح کند و این عمل بارها و بارها تکرار می‌شود.
البته شکنجه‌هایی که صهیونیستها در حق فلسطینیان اعمال می‌کنند فقط به همین چند مورد محدود نمی‌شود بلکه روزنامه هاآرتض افشا می‌کند که سیستمهای قضایی اسرائیل در زمینه‌ سرپوش‌گذاری قانونی بر تلاش‌های بازپرسان شاباک در زمینه استفاده از شیوه‌های ممنوعه بین‌المللی شکنجه در حق اسیران فلسطینی تلاش می‌‌کنند.
در ادامه این گزارش آمده است: پزشکان اسرائیلی در شکنجه‌ "جهاد ریاض عبدالکریم مغربی" جوان 21 ساله‌ فلسطینی ساکن طولکرم توسط اعضای شاباک مشارکت داشته و بر آن سرپوش گذاشته‌اند. عبدالکریم مغربی در سال 87 به اتهام کشتار اسرائیلی‌ها دستگیر شده است.
صرف نظر از شکنجه مردم فلسطین توسط صهیونیست‌ها آنچه موجب نگرانی در این باره است سوءاستفاده رژیم صهیونیستی از کودکان فلسطینی و تجاوز به آنهاست. در همین رابطه گروه حقوق بشر بین‌المللی دفاع از کودکان می‌گوید، 5 کودک فلسطینی پس از بازداشت از سوی سربازان اسرائیلی مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفته‌اند. این گروه حقوق بشر با اشاره به اینکه برخی از کودکان فلسطینی در زندان‌های اسرائیل مورد شکنجه قرار می‌گیرند، اعلام کرد، کودکان فلسطینی به صورت غیرقانونی در زندان‌های اسرائیلی نگهداری می‌شوند.
اما در میان بهت و حیرت جهانیان، رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند تا با پخش تصاویر شکنجه از شبکه‌های تلویزیونی خود آن را تبدیل به امری بدیهی برای شهروندان یهودی کند تا آنها نیز در برخورد با موارد مشابه دست به همین اقدامات بزنند.
تمامی این موارد شکنجه در حالی اتفاق می‌افتند که تا کنون مجامع بین‌المللی از جمله سازمان ملل اقدامی برای توقف بدرفتاری با زندانیان در زندانهای رژیم صهیونیستی انجام نداده‌اند و جالب‌تر از همه آنکه حامیان غربی اسرائیل آن را دموکرات‌ترین منطقه موجود در خاورمیانه می‌دانند.
در همین رابطه پایگاه اینترنتی شبکه فرانس دو در گزارشی نوشت: اسرائیل از ارائه اطلاعات درباره شکنجه در زمان بازجویی‌ها خودداری می‌کند. در این گزارش آمده کارشناسان این سوال را مطرح می‌کنند که چه تدابیری اتخاذ شده است برای اینکه در زمان بازجویی‌ها شکنجه یا سوء رفتار اعمال نشود؟ کارشناسان همچنین از اسرائیل می‌خواهند درباره تدابیر قانونی‌اش درباره "ممنوعیت مطلق هر گونه شکنجه و دیگر مجازات‌ها یا رفتارهای ظالمانه، غیر انسانی و تحقیر آمیز" اطلاعات بیشتری در اختیار بگذارد. اما متاسفانه نتیجه کار همان است که در انتها با چشم بستن بر روی این جنایت‌ها، مباررین فلسطینی محکوم می‌شوند و حق اولیه آنها برای دفاع از خود نیز زیر سوال می‌رود.
زندانیان فلسطینی ساعتها به میله‌های اسارت بسته می‌شوند و آنقدر به همان حال می‌مانند تا دیگر نتوانند روی پا بایستند و همچون مرده‌ها آویزان شوند و طنابهای برنده دستهایشان را مجروح کند و این عمل بارها و بارها تکرار می‌شود.

 

منبع: / روزنامه / جمهوری اسلامی ۱۳۹۰/۴/۱۳

نظر شما