موضوع : پژوهش | مقاله

شکیبایی سازنده در دوره انتظار


در دعایی که از ناحیه مقدس خود حضرت توسط نایب ایشان در زمان غیبت کبری صادر شده است، می‌خوانیم:
"اللهم... ثبتنی علی طاعه ولی امرک الذی سترته عن خلقک فباذنک غاب عن بریتک و امرک ینتظر
خدایا... مرا در اطاعت از ولی امر خود که او را از خلق خویش پنهان ساخته‌ای، ثابت قدم بدار. او با اجازه تو از مخلوقاتت غایب شده و در انتظار امر تو است. "
درباره شکیبایی و صبر منتظران روایت زیبایی از امام رضا(ع) نقل شده است، ایشان می‌فرمایند:
"ما احسن الصبر و انتظار الفرج، اما سمعت قول‌الله تعالی: "فارتقبوا انی معکم رقیب"(1) و قوله عزوجل: "فانتظروا انی معکم من المنتظرین" (2) فعلیکم بالصبر فانه انما یجیء الفرج علی الیاس، فقد کان الذین من قبلکم اصبر منکم، (3)
شکیبایی و انتظار فرج چقدر نیکو است، آیا گفته خدا را شنیدید که فرمود: "شما منتظر باشید که من هم با شما منتظرم" و همچنین فرمود: "انتظار بکشید که من هم با شما از انتظار کشندگانم"، بنابراین صبور باشید، چون فرج بعد از زمان ناامیدی می‌رسد و افراد قبل از شما صبورتر بودند". (4)
در روایت دیگری امیرالمومنین(ع) با تمثیلی زیبا ارزش و سخنی شکیبایی در عصر غیبت حضرت مهدی(ع) را بیان می‌کنند، ایشان می‌فرمایند:
"قال امیرالمومنین(ع): مزاوله قلع الجبال ایسر من مزاوله ملک موجل، و استعینوا بالله و اصبروا، ‌"ان الارض لله یورثها من یشاء من عباده و العاقبه للمتقین"(5) لاتعاجلوا الامر قبل بلوغه فتندموا، ولایطولن علیکم الامد فتقسو قلوبکم، (6)
امیرالمومنین حضرت علی(ع) فرمودند: تلاش برای از جای برکندن کوه‌ها آسان‌تر است از مبارزه با حکمرانی‌ای که برای آن مدت خاصی قرار داده شده است. از خداوند یاری بخواهید و شکیبا باشید، "همانا زمین از آن خداست و آن را به هر کدام از بندگانش که اراده کند، واگذار می‌کند، و سرانجام نیکو از آن پروا پیشگان است". در انجام این کار (فرج امام زمان(ع)) قبل از رسیدن زمان آن شتاب نکنید که پشیمان خواهید شد و پایان انتظار بر شما طولانی جلوه نکند که سنگدل می‌شوید. "
در مورد ثابت قدمی در اعتقاد امام عسکری(ع) فرمودند: "والله لیغیبن غیبه لاینجو فیها من الهلکه الا من یثبته‌الله علی القول بامامته، و وفقه للدعاء بتعجیل فرجه، (7)
به خدا سوگند آنچنان از دیده‌ها غایب می‌شود که از هلاکت نجات نمی‌یابد، جز کسی که خدا او را در اعتقاد بر امامت او ثابت و استوار نگه دارد، و او را برای دعا به تعجیل فرجش موفق بدارد. "(منبع: چهل حدیث)

پاورقی:
1 - سوره هود(11)، آیه 93.
2 - سوره یونس(12)، آیه 20.
3 - جمال الاسبوع، فصل 47، ص 316.
4- مجلسی، بحارالانوار، ج 52، ص 629
5 - سوره اعراف(7)، آیه 128.
6 - مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج 52، ص 123
ح 7، به نقل از خصال شیخ صدوق(ره).
7 - حر عاملی، محمدبن حسن، اثبات الهداه، ج 1، ص 113.

منبع: / روزنامه / جمهوری اسلامی ۱۳۹۰/۴/۲۷

نظر شما