موضوع : نمایه مطبوعات | شرق

انتقاد پدر یکى از شهداى سقوط هواپیما از اظهارات رئیس مجلس


کمیسیون فرهنگى چگونگى تامین مالى خانواده شهداى سانحه را بررسى مى کند

گروه سیاسى: «عباس افشار» پدر شهید «علیرضا افشار» یکى از شهداى سانحه هواپیماى سى-۱۳۰ ارتش در نامه اى به رئیس مجلس از اظهارات وى درباره ضرورت پیدا کردن عنوان تازه براى جان باختگان این فاجعه انتقاد کرد. در این نامه که به ایرنا نمابر شده آمده است: مواردى همچون شهید سرتیپ ستارى و همراهان در سقوط هواپیما در اصفهان،  گروه امنیت پرواز که در قطعه ۵۰ شهدا قرار دارند، شهادت محافظ رئیس جمهورى در سراوان و شهادت جمعى از عزیزان بسیجى و سپاهى در حادثه سقوط هواپیما در کرمان به عنوان شهید به جان باختگان اطلاق شده است. در این نامه همچنین از عملکرد وزارت دفاع و نیروى هوایى و هواپیمایى کشورى در خصوص این حادثه انتقاد شده است.
حدادعادل هفته گذشته در حاشیه جلسه شوراى مشاوران وزیران در امور ایثارگران زمانى که از او پرسیده شد پیگیرى هایش با رئیس بنیاد شهید در این باره به کجا رسیده است، گفت: «من فکر مى کنم ما به یک عنوان تازه اى غیر از «شهید» و «جانباز» معمولى نیاز داریم تا در قوانین گنجانده شود. این تجربه تلخ ما را به آنجا مى رساند که اگر نمى شود عنوان شهید را براى این جان باختگان به کار برد، چه عنوانى را مى توان براى آنها به کار برد که در چارچوب قانون باشد.»
اظهارات حداد با واکنش خانواده هاى جان باختگان این حادثه روبه رو شد تا آنجا که پدر علیرضا افشار را بر آن داشت تا دست به کار نگارش نامه شود. اما به رغم این انتقادها و دستور رئیس جمهورى بر شهید قلمداد کردن سرنشینان هواپیماى سى-،۱۳۰ هنوز بنیاد شهید به این امر تن نداده است و هم اکنون مسئولان این بنیاد و دیگر دستگاه هاى ذیربط درصدد هستند با حضور در کمیسیون فرهنگى مجلس به بررسى چگونگى تامین مالى و رفاهى خانواده هاى شهداى سانحه بپردازند. به این ترتیب ظاهر امر نشان مى دهد که بنیاد شهید با نادیده گرفتن درخواست رسمى و عمومى جامعه، قضیه را از بعدى دیگر پیگیرى مى کند.
با این حال جدا از مسئله فوق نحوه سقوط هواپیماى سى-۱۳۰ نیز موضوع دیگرى است که همچنان در ابهام قرار دارد. پانزدهم آذر ماه سال جارى هواپیماى ارتش در حالى که متشکل از ۶۹ تن از خبرنگاران و تصویر برداران رسانه هاى نوشتارى و تصویرى، تعدادى از پرسنل ارتش و همچنین خدمه پرواز بود به علت نقص فنى در شهرک توحید سقوط کرد و تمامى سرنشینان به اضافه تعدادى از ساکنان ساختمانى که هواپیما به آن اصابت کرد، کشته شدند.
از همان موقع کمیته هاى مختلفى براى بررسى علت سقوط فعال شدند و گمانه زنى هاى مختلفى انجام شد. آخرین مسئله اى که عنوان شد این بود که در یک دقیقه و پنجاه ثانیه قبل از سقوط که در همین زمان هواپیما منحرف شده است ابهاماتى وجود دارد که البته هنوز رمز گشایى نشده و زوایاى پیچیده پرونده همچنان تاریک است. در این میان تمامى مسئولان از وزارت دفاع و قوه قضائیه گرفته تا مجلس و دیگر نهاد ها بر پیگیرى قضیه تا به نتیجه رسیدن تاکید مى کنند. مجلس و کمیسیون هاى مختلف نیز از این قاعده مستثنى نبوده اند. چرا که پس از منتفى شدن طرح استیضاح وزیر دفاع، کمیسیون امنیت ملى مجلس به طور ویژه قضیه را پیگیرى مى کند. اعضاى آن امروز نیز با حضور مسئولان نیروهاى هوایى ارتش تشکیل جلسه مى دهند. «جواد جهانگیرزاده» عضو کمیسیون امنیت ملى نیز در این باره به ایرنا گفت: «این کمیسیون به دنبال این است که موضوع هواپیماى «سى-۱۳۰» را پیگیرى و ریشه یابى کند و تلاش مى کند ریشه یابى این قضایا تحت تاثیر زمان، دچار انسداد نشود.»
وى همچنین از استیضاح به عنوان ابزار کار نمایندگان یاد کرد و گفت: اگر از تذکر، سئوال، تحقیق و استیضاح استفاده نشود، جاى سئوال دارد.
رئیس سازمان قضایى نیرو هاى مسلح نیز ابراز داشت: «تحقیقات لازم براى رسیدگى به پرونده سقوط هواپیماى سى-۱۳۰ در حال انجام بوده و تاکید سازمان بر نظرات تیم هاى کارشناسى است.»
«محمد کاظم بهرامى» در پاسخ به سئوالى مبنى بر مخدوش شدن نوار مکالمات خلبان و برج مراقبت گفت: اینها شایعاتى است که مطرح مى شود و به هر حال هر شبهه اى که مطرح شود باید قاضى تمام ابعاد آن را بررسى کند. رئیس سازمان قضایى نیرو هاى مسلح اضافه کرد: مسائل فنى درخصوص هواپیما عموماً طول مى کشد و تلاش همه بر این است که بادقت و در فرصت مناسب بررسى ها انجام و نظرات کارشناسى اخذ شود.
 

نظر شما