موضوع : نمایه مطبوعات | شرق

خلیج فارس همیشه خلیج فارس مى ماند

روزنامه شرق یکشنبه ۱۱ دى ۱۳۸۴ - - ۱ ژانویه ۲۰۰۶

على شمس اردکانى
دبیر کمیته ملى نام نگارى و یکسان سازى نام هاى جغرافیایى کشور درباره مطلب منتشر شده مبنى بر اینکه خلیج پارس به جاى خلیج فارس به کار برده مى شود؛ توضیحى را به دفتر روزنامه ارسال کرده است. در این نامه آمده است:
• جاى شگفتى است که چگونه در نظر نویسنده چنین استنباطى به وجود آمده که نام خلیج فارس به «خلیج پارس» تغییر مى یابد. این درحالى است که در هیچ یک از محورهاى همایش، سخنرانى هاى ارائه شده یا مقالات پوسترى از واژه «خلیج پارس» استفاده نشده است. نکند خداى ناکرده عطش تهیه یک خبر تازه و بکر ایشان را به سمت تهیه گزارشى نادرست اما به اصطلاح «داغ» کشانده باشد.
• با توجه به اینکه در این همایش موضوعات مختلف مطرح بود که در فراخوان مقالات نیز به آنها اشاره شده بود، این سئوال مطرح مى شود که چرا نویسنده محترم فقط به یکى از موضوعات این همایش، به صورت تک بعدى و آن هم از زاویه دید خود پرداخته است؟
• مقاله اى تحت عنوان «گزارشى از موج تازه براى تغییر نام خلیج فارس؛ حذف نام خلیج فارس در موسسه هارپر کالینز لندن» در تاریخ ۱۷/۸/۸۴ و در همان روزنامه (پنج روز قبل از همایش مذکور) به قلم همین نویسنده محترم به چاپ رسیده است. ایشان در این مقاله ۱۳ بار به جاى نام خلیج فارس از واژه «خلیج پارس» استفاده کرده است. این مطلب گواه چیست؟ آیا هر کسى مجاز است سلایق و تراوشات ذهنى خویش را با تیتر درشت به یک سازمان دولتى نسبت دهد و به خوانندگان تحمیل نماید. استفاده مکرر و ظهور یک عنوان کاملاً اشتباه در صدر این گزارش چه چیزى را به ذهن خوانندگان متبادر مى سازد؟ آیا نسبت دادن علاقه شخصى به سازمان و نهادى متخصص کارى روا و بجا است؟ آیا این خود نویسنده نیست که علاقه مند به جایگزینى این نام به جاى نام «خلیج فارس» است و پیشنهاد خود را در قالب گزارشى ناقص و ناهمگون در سرتاسر آن منتشر کرده است؟
• نویسنده حتى رعایت احترام استاد محترم جناب آقاى دکتر پیروز مجتهدزاده را نیز ننموده و در کنار نام ایشان به آرامى این گونه سخن خویش رانده اند: «... پیروز مجتهدزاده به پشت تریبون رفت. وى از اثرات سوء تغییر نام هاى جغرافیایى و به ویژه تغییر نام خلیج پارس [؟؟؟؟] و تاثیرات منفى آن بر روابط ایران و اعراب سخن راند...» عجیب مى دانیم که روزنامه نگاران سختکوش و وارسته به راحتى سخنان سخنرانان معتبر و شناخته شده را تحریف کنند.
• جالب است بدانیم ایشان در بخش پایانى گزارش و در معرفى دوازده مقاله همایش در معرفى به زعم خویش «خلیج پارس» که به کرات از آن استفاده کرده اند، در عین حال به نام خلیج فارس در بیان نام صحیح و واقعى مقالات نیز اشاره کرده اند، راستى یک بام و دو هوا چرا؟
• نویسنده محترم حتى به نام سازمان نقشه بردارى کشور که ۵۲سال از زمان تاسیس آن با همین نام مى گذرد توجه نکرده و در قسمتى از گزارش خود از آن به عنوان سازمان نقشه کشى [!!!] یاد کرده اند. این بى توجهى نشانه چیست؟
• در قسمتى دیگر از گزارش، به پایین بودن سطح علمى همایش اشاره شده و به صورت غیرمنصفانه و شتاب زده داورى شده است. شایان ذکر است چنان که پیش از این ذکر نمودیم، تمام مقالات بدون استثنا از سوى حداقل دو نفر از اعضاى هیات  علمى همایش بررسى و ارائه مقالات تنها براساس نمراتى انجام شده که از جانب اعضاى محترم هیات علمى به آنها داده شده است. بنابراین استفاده از عبارت «مقالات سفارشى» بدون بررسى کامل و حداقل استعلام از دبیر همایش درخصوص نحوه گزینش مقالات جاى تاسف دارد و این نوع قضاوت ها و استفاده از چنین واژه هایى در مورد افرادى که همگى جزء تاریخ علمى این رشته محسوب مى شوند و اکثراً به عنوان هیات علمى دانشگاه ها خدمت مى کنند از ساحت ایشان مبرى است. بدیهى است در هر همایشى اعضاى هیات علمى تنها براساس کیفیت مقالات واصله به گزینش و ارزیابى آنها مى پردازند و چگونگى ارائه مقاله دهنده نمى تواند ملحوظ گردد. بنابراین چنانچه یکى از مقاله دهندگان ارائه قوى یا مناسب نداشته باشد، نمى توان در هنگام ارزیابى این امر را پیشداورى کرد. همچنین نویسنده محترم در ذیل گزارش نیز به ذکر اظهارنظرى از قول جناب آقاى دکتر جعفر شاعلى استاد محترم دانشگاه و عضو محترم هیات علمى همایش، که خود نیز از فعالان برگزارى این همایش در سال هاى پیش بوده اند، پرداخته است که به  زعم گزارشگر محترم از نحوه ارزیابى و کیفیت مقالات اظهار بى اطلاعى کرده اند! ما نمى دانیم آیا به صحت این قول باور داشته باشیم یا از نگارنده گزارش متعجب شویم که چرا با توجه به اینکه نام ایشان به عنوان عضو هیات علمى همایش در برنامه همایش درج شده بود از ایشان به عنوان یکى از اعضاى هیات علمى همایش سئوال ننموده اند؟
در پایان خاطرنشان مى سازد انتساب نادرست تغییر نام خلیج فارس به «خلیج پارس» به سازمان نقشه بردارى کشور به عنوان متولى فعالیت هاى نام نگارى و یکسان سازى نام هاى جغرافیایى از جانب آن روزنامه محترم (آن هم بدین صورت) پذیرفتنى نیست و لازم است در مورد صحت اخبار مهم از این دست و چاپ آن از طرف یک روزنامه وزین دقت بیشترى مبذول شود.
 

نظر شما