موضوع : پژوهش | مقاله

نمایش مقتدرانه اسلامگرایان در قاهره


نمایش مقتدرانه اسلامگرایان در مصر منجر به ترس و خشم ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی شده است .هم اکنون اسلامگرایان در کشورهای تونس،مصر و حتی مراکش به پیروزی رسیده اند . همین مسئله نشان دهنده رشد بیداری اسلامی در کشورهای مختلف است .
منابع مصری اعلام کردند که حزب "آزادی و عدالت" وابسته به گروه اخوان‌المسلمین مصر در دور نخست انتخابات مجلس شعب توانست 40 ‌درصد آرا را از آن خود کند.
براساس نتایج نهایی مرحله نخست انتخابات مجلس شعب یا مردم مصر که بخش قانونگذاری در پارلمان مصر را به عهده دارد، حزب آزادی و عدالت شاخه سیاسی گروه اخوان‌المسلمین 40 درصد آرا را از آن خود کرد، درحالی که در ردیف دوم گروه "النور" 20 درصد آرا و سپس در ردیف سوم گروه"الکتله المصریه" 15 درصد آرا را از آن خود کردند. همچنین براساس این نتایج، حزب "الوسط" به 6 درصد و حزب الوفد به 5 درصد و فهرست "الثوره المستمره" به 3 درصد آرا دست یافتند. بنابر این اخوان‌المسلمین توانست نمایشی مقتدرانه در قاهره و دیگر شهرهای مصر داشته باشد .مرحله نخست انتخابات در 9 استان یعنی قاهره، اسکندریه، دمیاط، بورسعید، کفرالشیخ، الاقصر، الفیوم، اسیوط و البحرالاحمر برای انتخاب 186 نماینده برگزار شد که 56 نماینده در قالب فهرست‌های انفرادی و 112 تن در قالب سیستم فهرست‌وار شرکت کردند. مرحله نهایی انتخابات پارلمانی در 11 ژانویه برگزار می‌شود و بعد از آن انتخابات مجلس شورا آغاز و تا11 مارس ادامه خواهد داشت.
رئیس کمیته عالی انتخابات مصر با اعلام مشارکت عالی ملت مصر در مرحله اول انتخابات پارلمانی مصر، این حضور را در تاریخ در مصر بی‌نظیر خواند.
عبد‌المعز ابراهیم با حضور در کنفرانسی مطبوعاتی با اعلام اینکه میزان مشارکت در مرحله اول انتخابات پارلمانی (مجلس ملت) مصر 62 درصد بوده، این مشارکت را در طول تاریخ این کشور مشارکتی بی‌نظیر خواند.
رئیس کمیته عالی انتخابات مصر همچنین با بیان اینکه اشتباهاتی در طول برگزاری انتخابات صورت گرفته و تلاش می‌شود که در مرحله دوم و سوم از ارتکاب آنها جلوگیری به عمل آید،‌ تاکید کرده است که این اشتباهات در حدی‌ نبوده که بر نتایج انتخابات تاثیر بگذارد.
در استان قاهره حزب آزادی و عدالت حدود 42 % آرا را به‌دست آورده است و پس از جناح المصریه با 21‌% و حزب سلفی نور با 15‌% قرار دارند.شورای عالی نظامی مصر به دلیل کمبود نیروهای امنیتی جهت تامین امنیت انتخابات برگزاری انتخابات را به سه مرحله تقسیم کرد که در هر مرحله انتخابات در 9 استان برگزار می‌شود.کمیته عالی انتخابات مصر تاکنون نتایج قطعی این انتخابات به صورت میانگین و درصد را به جز در استان قاهره اعلام نکرده است.مصریها از وضعیت موجود درکشور خود به تنگ آمده و خواستار حضور دولتی اسلامی در راس معادلات سیاسی و اقتصادی خود هستند،دولتی که هم بتواند بر مسائل معیشتی مردم نظارت کند و هم بتواند تکلیف قاهره را با دو جریان مداخله گر خارجی یعنی ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی مشخص کند.
خواسته‌ملت مصر دیگر مشخص شده است و حرکت قاهره به سوی آینده‌ای روشن در حال استمرار است.در این میان محاکمه حسنی مبارک و عوامل وابسته به وی نیز ” توفان پیروزی مردم مصر نه تنها خود مصر را دستخوش تغییر و تحول قرارداد، بلکه ساختار سیاست ها وائتلاف های منطقه را هم زیرو رو خواهد کرد. “ به صورتی جدی از سوی انقلابیون مطرح می شود.آیا مبارک نباید به سبب خونهایی که به ناحق در جریان انقلاب مصر ریخته شده و تظاهر کنندگانی که به دست نظامیان وابسته به وی کشته شده اند پاسخگو باشد؟ اخیرا روزنامه ایندیپندنت در مطلبی با عنوان "دیکتاتورهای سابق عربی به جای محاکمه بر روی تخت بیمارستان" آورده است: عدالت ایجاب می کند که طاغوتهای عربی در زندان یا در برابر دادگاه قرار گیرند، اما هم اکنون در بیمارستان ها هستند. "زین العابدین بن علی" دیکتاتور تونس پس از سکته مغزی در بیمارستانی خصوصی در شهر "جده" عربستان است."حسنی مبارک" دیکتاتور مصر از 13 آوریل گذشته پس از سکته قلبی در بیمارستان شرم الشیخ است، اما مشکل خاصی ندارد. عبدالله صالح دیکتاتور یمن هم به صورت باند پیچی شده در بیمارستانی در ریاض است.برخی بر این باورند که مشکلات پزشکی حیله‌ای برای فرار از محاکمه است.

 

منبع: / روزنامه / رسالت ۱۳۹۰/۹/۱۹
نویسنده : نساء امیری نصر آبادی

نظر شما