دانش کافی در علوم انسانی شرط موثر در پذیرش دانشجویان پزشکی
روزنامه همشهری سه شنبه 16 مرداد ,1375 6 آگوست ,1996 سال چهارم , شماره 1035
پذیرش مناسب دانشجوی پزشکی, شرط اساسی برای تربیت پزشکان توانا و
متعهد است. معیارهای پذیرش دانشجویان پزشکی در دانشگاه نیوکسل, در
استرالیا منحصربه فرد است. در این مقاله, تاثیر معیارهای پذیرش
دانشجویان پزشکی بر نحوه عملکرد آنان در دوره انترنی در دانشگاه
نیوکسل بررسی شده است . تحقیقات در مورد 93 درصد دانشجویان انترنی
در این دانشگاه, بیانگر آن است عملکرد افرادی که پیش از ورود به
دانشکده پزشکی, هم در علوم انسانی و هم در علوم مطالعه داشته اند, در
دوران انترنی بسیار بهتر از افرادی است که فقط در علوم مطالعه
داشته اند. براساس پژوهش ها, عوامل سن, جنسیت, نتایج مصاحبه ورودی ,
رتبه آزمون توانایی های ذهنی و فیزیولوژیک و نمرات دروس دانشگاهی ,
هیچیک به اندازه عامل مطالعه در علوم انسانی در بهبود عملکرد
دانشجویان دوره انترنی موثر نبوده است.
در دانشگاه نیوکسل استرالیا, عامل دانش و آگاهی کافی در علوم
انسانی, یک عامل مهم در گزینش دانشجویان پزشکی محسوب می شود.
معیار اصلی پذیرش دانشجوی پزشکی دربیشتر دانشکده های پزشکی جهان ,
فارغ التحصیلی با رتبه ممتاز از دبیرستان و همچنین کسب نمرات بالا
در آزمون ورودی است. اما مسئولین دانشگاه نیوکسل استرالیا, چنین
اعتقادی ندارند و نمرات بالای دبیرستانی و دانشگاهی را عامل اصلی
بهبود کیفیت عملکرد دانشجویان پزشکی نمی دانند, بلکه دانش و آگاهی
در علوم مختلف انسانی را عاملی مهم در پیشبرد عملکرد دانشجویان
پزشکی می شمارند.
محدوده سنی داوطلبان ورود به دانشکده پزشکی دانشگاه نیوکسل, بین
17 تا 35 سال است . در این دانشکده , نسبت دانشجویان زن و مرد مساوی
است . در هر سال تحصیلی , 60 دانشجوی پزشکی جدید برای ادامه تحصیل به
این دانشگاه راه می یابد. عملکرد موفق و کسب نمرات بالا در دبیرستان,
صرف نظر از نوع خاص رشته دبیرستانی و همچنین کسب رتبه لازم در آزمون
ورودی کتبی و در آخر موفقیت در مصاحبه ورودی, از شرایط پذیرش
دانشجوی پزشکی جدید در این دانشکده است . 104 تن از فارغ التحصیلان
دانشکده پزشکی نیوکسل در این پژوهش شرکت کردند. عملکرد هریک از
این داوطلبان در دوره انترنی مورد ارزیابی قرار گرفت. هفت معیار
اصلی, ملاک ارزیابی این دانشجویان بود که مورد تایید چندین سرپرست و
ناظر واقع شد. در این پژوهش ها, سوابق هر یک از دانشجویان ازقبیل, سن
ورود به دانشکده, رتبه آزمون ورودی, رتبه مصاحبه, میزان مطالعات پیش
از ورود به دانشکده و غیره به همراه گزارش چگونگی عملکرد در دوره
انترنی به طور جداگانه ثبت شد. نتایج پژوهش هانشان داد که عملکرد
دانشجویانی که در زمینه علوم انسانی و علوم دارای اطلاعات کافی
بودند, در دوره انترنی از سایر دانشجویان موفقیت آمیزتر بوده است.
یکی از دلایل این برتری عملکرد, برخورداری از مهارت های ارتباطی میان
پزشک و بیمار است. دانشگاه نیوکسل در استرالیا, یکی از نمونه های
موفق در تربیت پزشک محسوب می شود; از این رو, کمیته های پذیرش سایر
دانشگاهها نیز ایجاد تغییرات در شرایط پذیرش دانشجوی پزشکی را امری
لازم دانسته اند.
منبع: Lancet مترجم: مریم تاج فر
نظر شما