موضوع : نمایه مطبوعات | شرق

با اعدام قاچاقچیان مخالفم

روزنامه شرق، پنجشنبه 13 آذر 1382 


کاوه مشکات: آنتونیو ماریاکاستا، معاون دبیر کل سازمان ملل و رئیس اداره مبارزه با مواد مخدر (UNODC) گفت: «من به عنوان نماینده سازمان ملل و شهروند عادی به جزای اعدام برای قاچاقچیان مخالف هستم.»

کاستا که به همراه علی هاشمی دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر و استاندار سیستان و بلوچستان در یک کنفرانس خبری شرکت کرده بود در پاسخ به خبرنگار «شرق» گفت: «در سفر به استان سیستان و بلوچستان بسیاری از مسائل برای من آشکار شد.

من چندین بار حتی قبل از این که به ایران بیایم گفتم؛ که ما از ایران برای مبارزه با مواد مخدر تقدیر می کنیم؛ ما متعهد هستیم که تعهدات قبلی و حاضر خود یعنی کاهش تقاضا و از بین بردن تقاضا در نقاط مختلف ایران وحتی جهان را انجام دهیم.» وی با اشاره به دیدارهایش با روسای سه قوه ایران افزود: برای من جای بسیار خشنودی است که رئیس مجلس و وزرای مختلف و حتی آقای رئیس جمهور به لایحه ای که در رابطه با مبارزه پولشویی و فساد در دستور کار مجلس است.

چون پولشویی و فساد حلقه های مرتبط با مواد مخدر است.در ادامه علی هاشمی رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر در رابطه با سفر کاستا گفت: اهداف سفر آقای کاستا به ایران آشنایی با مشکلات و موانع جمهوری اسلامی در زمینه مبارزه با مواد مخدر بود. کاستا افزود:

«ایران با سه، چهار مشکل اصلی در زمینه مواد مخدر دست به گریبان است؛ همسایگی با افغانستان به عنوان بزرگ ترین تولید کننده مواد مخدر به عنوان اولین مشکل ما به شمار می رود. ایجاد یک تحول جدی و اساسی در افغانستان باعث خواهد شد که بسیاری از این مشکلات حل شود.»

معاون دبیر کل سازمان ملل گفت: «پروژه کشت جایگزین یکی از راه حل ها است. البته باید توجه داشت که گره اصلی افغانستان ،وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم است؛ که قطعا با تشکیل یک دولت مقتدر حل خواهد شد.»

وی ابراز امیدواری کرد که با همکاری UNODC فاز 2 پروژه نوروز (پروژه در زمینه کاهش تقاضای مواد مخدر) به خوبی شروع شود.» وی ادامه داد: «مشکل دیگر ما در زمینه مواد مخدر شیمیایی است که نیاز به تبادلات اطلاعات با آژانس مرکزی UNODC است به دلیل وضعیت خاص منطقه این استان نیاز به تجهیزات فنی و الکترونیکی به روز دارد که بتواند بهتر با این مسئله مقابله کند.»

کنفرانس مطبوعاتی در فاصله 5 دقیقه به پرواز هواپیمایی زاهدان _ تهران به اتمام رسید. کاستا از فرودگاه مهرآباد به سمت باکو سفر کرد تا در اجلاس وزرای خارجه آسیای مرکزی شرکت کند. سفر فشرده وی نگاه های دوباره به موضوع مبارزه با مواد مخدر بود. او در این سفر فشرده می خواست تکه ای از واقعیت ها را ببیند.
 

نظر شما