موضوع : نمایه مطبوعات | شرق

سلول هایى مجهزتر از سوئیت هتل ها

روزنامه شرق، پنجشنبه 13 آذر 1382 

دولت اوکراین در پی عضویت در اتحادیه اروپا سرگرم اجرای برنامه ها و رسیدن به معیارهایی است که اتحادیه اعلام کرده است. از جمله این برنامه ها حذف شکنجه زندانیان، کاهش شمار آنها، و مهم تر از آن اصلاح شیوه های بازداشت و محاکمه و حذف بازداشت بدون محاکمه متهم است. گزارشی که در پی می آید ماحصل بازدید از معدود سلول هایی است که برای جلب اعتماد اتحادیه اروپا مرمت شده و مقامات اوکراینی آن را از سوئیت هتل ها هم مجهزتر توصیف می کنند.

مترجم

اتاق متوسطی تمیز و روشن، با هوای پاک. دو تخت با ملحفه های سفید، دو صندلی، یک میز، یک دستگاه تلویزیون، یک دستگاه فریزر کوچک، دوش و مستراح در پشت یک دیوارچه در گوشه اتاق.این سلول مدرن در زندانی در شرق اوکراین انگار برای آن ساخته شده تا تفاوت زیادی با اتهاماتی را ثابت کند که دولت اوکراین در صحنه جهانی با آن مواجه است.

اما از پله های کنار این اتاق که پایین برویم سلولی قدیمی قرار دارد که هنوز مورد استفاده است و در آن سوسک ها بر روی دیوارهای چرک گرفته به هر طرف در حرکتند.دولت اوکراین امید دارد که در سال آینده بعد از ورود بعضی کشورهای همسایه اش به اتحادیه اروپا بتواند به عضویت اتحادیه درآید. اوکراین اعلام کرده است که به منظور دستیابی به معیارهای تعیین شده از جانب اتحادیه اروپا تغییراتی را در زندان ها و روش های بازداشت اعمال خواهد کرد.

زندان های اوکراین مالامال از زندانی است.در همین حال فعالان حقوق بشر اظهار می دارند که این کشور عضو سابق بلوک شرق در رده 10 کشور فاسد دنیا قرار دارد، اصلاحات در زندان ها و روش های بازداشت را به قدر کافی انجام نداده، در توسعه و ارتقای وضع زندانیان و کاستن از تعداد آنها نیز توفیقی نداشته است.بنا بر پاره ای اظهارات، ماموران پلیس زندانیان را کتک می زنند، با استفاده از برق و تهدید با اسلحه کمری آنها را وادار به اعتراف می کنند.سلول های بازسازی شده را «سوئیت های کاری» نام داده اند. معاون اداره همین سلول ها تاکید می کند که البته هر کسی امتیاز استفاده از این سلول های تمیز و روشن را به دست نخواهد آورد.

سلول مجهز هزینه دارد

با ورود به سلول های تازه و مدرن گویی فرد به داخل یک نایت کلاب (کلوپ شبانه) قدم می گذارد. افسر پلیس که همراه گزارشگران است می گوید: «اینجا را برای آدم های متفاوت مهیا کرده ایم. افرادی که مشاغل عالیه دارند، وزیران، مدیران شرکت های معظم، و امثال آنها ... آدم های متفاوت وجورواجور.»چندی قبل مطبوعات اوکراین نوشته بودند که پلیس این کشور برنامه  ای دارد که طی آن مبلغی معادل 22 دلار در هر شب از هر زندانی این سلول های مدرن دریافت کند.

اما مقامات دولت اعلام کردند که زندان پولی بحث غلطی است و نباید ربطی به هزینه های سنگین مدرن سازی زندان ها پیدا کند.در این زمینه معاون اداره پلیس اوکراین می گوید: «سه سال طول کشید و نزدیک به 500 هزار دلار هزینه شد تا چند طبقه از بنای 17 ساله این زندان در شرق اوکراین بازسازی و مدرن شود.»وی می افزاید: «در امر مدرن سازی بنای زندان مشکلات انبوهی داشتیم. اما مشکل اصلی این بود که این بنا به طور کلی با معیارها و خواسته های اتحادیه اروپا مطابقتی نداشت. حالا بعد از تعمیراتی که انجام شده وضع سلول ها خیلی بهبود پیدا کرده است.زندانی در هر سلول از سلول های جدید 5/2 مترمربع فضا در اختیار دارد.»

همان سلول های سابق

معاون اداره پلیس می گوید: ماموران ما تا قبل از این اجازه نداشتند با لباس فرم رسمی از اداره خارج شوند و به خانه بروند. زیرا انگشت نما و شناسایی می شدند. اما حالا دیگر اوضاع فرق کرده و رفتن به خانه با لباس فرم منعی ندارد.مقامات سیاسی از توفیقی که در تغییردادن و بهبود فضا به دست آورده اند شادمان هستند. اما از کنار سلول های بازسازی شده که اندکی دورتر شده از پله ها پایین برویم به سلول های قدیمی می رسیم که در آن همان اوضاع و احوال سابق برقرار است و هیچ چیز تغییری نکرده است، در این سلول ها حدود 200 هزار نفر از اتباع اوکراین در وضعیت نابسامان و سختی زندانی هستند.این سلول ها کوچک و تنگ و تاریک و به قدری گرم است که تحمل آن دشوار می نماید. مساحت سلول 15 مترمربع و بدون تختخواب است و کمابیش 15 نفر زندانی در اینجا به سر می برند.

اینها روی تشک های کثیفی می خوابند که بر کف چوبی سلول انداخته شده. سرویس بهداشتی ندارند، نور طبیعی به اینها نمی رسد و از هوای تازه هم محروم هستند. بوی نامطبوع و گندی در سلول حکمفرماست و سوسک ها و انواع حشرات دیگر بر روی دیوارها و کف سلول در حال رفت و آمد هستند.در آخرین گزارش عفو بین الملل آمده است: شواهدی مبنی بر وجود شکنجه و بدرفتاری با زندانیان از جانب ماموران پلیس موجود است. این شواهد پیوسته بیشتر از قبل می شود.این گزارش می افزاید: اوضاع برای زندانی همچنان پایین تر از حداقل معیارهای تعیین شده بین المللی، و پیوسته بی رحمانه، غیرانسانی، و در حال تنزل است.
 

نظر شما