چند سکوت، چند سئوال
موضوع : نمایه مطبوعات | شرق

چند سکوت، چند سئوال

روزنامه شرق، شنبه ۲۲ آذر ۱۳۸۲ - ۱۸ شوال ۱۴۲۴ - ۱۳ دسامبر ۲۰۰۳

در خبرهای کوتاه و بلند مخابره شد:در اعتراض به عملکرد استانداری خوزستان نسبت به صادر نشدن حکم شهردار خرمشهر، شورای شهر این استان به مدت یک ماه تعطیل شد.بعد از تعطیلی شورا، مهدی شمخانی، سخنگوی شورای شهر خرمشهر در مصاحبه با یک خبرگزاری داخلی گفته بود: «شورای اسلامی شهر خرمشهر در اعتراض به عملکرد استانداری خوزستان در خصوص صادر نشدن حکم شهردار این شهرستان از فردا تصمیم به تعطیلی یک ماهه این شورا گرفته است.»

البته چند روز پیش از انحلال شورای شهر خرمشهر و درست در هفته گذشته شورای شهر تبریز هم درست در لحظات حساس و پایانی خود از نقطه مرزی بین بودن و نبودن جان سالم به در برد و با انتخاب شهرداری که در انتخاب شدنش شبهات بسیاری وجود داشت حکم ادامه فعالیت خود را صادر کرد. چه طی چند ماه گذشته شورای شهر تبریز محل ناآرامی و تشنج بود که محکم ترین دلیل آن اعتراض شهردار این شهر به تخلفات اعضای شورا بود که منجر به برکناری وی از این پست شد و با نبودن شهردار، شورای شهر یک بار دیگر در شرایط انتخاب قرار گرفت و با ضرب الاجل تصمیمات خود را در مورد یک شهردار جدید فهرست بندی کرد.

و اکنون با اختلاف چند روز شورای شهر خرمشهر که پس از دو ماه قادر به انتخاب شهردار برای این شهر نیست تعطیل می شود. البته سخنگوی این شورا گفته بود که چندین بار در این مورد درخواست پاسخگویی از استانداری خوزستان را داشته اند که شورا پاسخی دریافت نکرده است.

گویا تجربه شوراها در ایران به مرز شکست نزدیک است یا با بی احتیاطی نقطه کور مرزی را رد کرده و به زعم خود در موفقیت سرزمین های داخلی قدم برمی دارد.چه این روزها مشکلات درونی شوراها در تمام شهرستان ها روی خط خبرها مخابره می شود و ناتوانی آنها در اجرای آنچه باید انجام شود به شکلی محسوس جلوه گر می شود.

یک برگشت کوتاه به اتفاقات چند ساله گذشته در شوراها، حساسیت حضور آنها را مشخص می کند.در ایران تمام تجربیات همین چند سال گذشته گره کور فعالیت شوراها را یادآوری می کند. شوراهایی که از اختلافات لایه های درونی و میانی، دایره اختلافات و ناتوانی های تصمیم گیری و تصمیم سازی را با شعاعی نامحسوس افزایش می دهند و نقطه تماس اصلی که وجود هماهنگی برای ایجاد نظم و آرامش در شهر بیرونی است را بی رنگ تر و دورتر می بینند.

چه شوراها که در این چند سال در شهر کوچک خود، قدرت پذیرش عکس العمل نداشتند، اعتماد مردم را کم مایه اندیشیدند. اعتمادی که هزینه به دست آوردن آن چیزی جدا از فضای مسموم امروز است.شورا با اصل سادگی در فهم شهری و شهروندی قصد تولد داشت که امروز به پیچیدگی های این دو دامن زده است اتفاقی که برای تجربه کردن شوراها روی داد منجر به ایجاد پدر خوانده های ریز و درشت برای حل و فصل مسائل خانوادگی میان اعضا شد؛ خانواده کوچک شوراها.

و اکنون ناتوانی این مجموعه در ظاهر مردمی مثل باخت یک بازی کاملاً رو شده و چیزی مثل «باور اصل شورا» برای آنها که گفته اند نیز کمی محال به نظر می رسد.اتفاقاتی که این روزها منحنی شوراها را به آستانه تحریک نزدیک کرده چند سکوت و چند سئوال ایجاد می کند؛ آیا تجربه شوراها در ایران موفق بود یا گره ای برای تصمیم سازی های  پرجنجال شد؟

به هر صورت مشکلات شهری در خرمشهر مثل شهرهای دیگر بسیار است و سخنگوی شورای شهر آن نیز می گوید: «آیا استانداری خوزستان نمی داند، عدم انتخاب شهردار می تواند در ارائه خدمات شهری به مردم رنج کشیده خرمشهر، اخلال ایجاد کند؟ بی دلیل نیست که سایه این همه مشکلات بر خرمشهر طنین انداخته است و فقر و بیکاری در منطقه تداوم پیدا کرده است».

نظر شما