کارتن‌خواب ها ساماندهی می شوند
موضوع : نمایه مطبوعات | شرق

کارتن‌خواب ها ساماندهی می شوند

روزنامه شرق، چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۸۲ - ۲۲ شوال ۱۴۲۴ - ۱۷ دسامبر ۲۰۰۳

گروه اجتماعی: بی خانمان ها و کارتن  خواب های شهر تهران ساماندهی می شوند. «رسول خادم»، عضو شورای اسلامی شهر تهران در گفت وگو با خبرنگار «شرق» با اشاره به جلسه روز گذشته که با حضور نمایندگان استانداری تهران، فرمانداری، اعضای شورای شهر تهران و همچنین نمایندگانی از بهزیستی و نیروی انتظامی برگزار شده بود اعلام کرد: مقرر شده تا بی خانمان های جمع آوری شده از شهر تهران در مرکز نگهداری اسلام شهر اسکان داده شوند. ولی با توجه به این نکته که این مرکز تجهیز نبوده و مدت زمانی را نیز برای تجهیز شدن در برمی گیرد، مقرر شده است تا سرای احسان در کهریزک از سوی شهرداری به فرمانداری واگذار شود تا بعد از گذشت یک ماه برای تجهیز مکان اصلی، بی خانمان ها به مرکز نگهداری اسلام شهر منتقل شوند.

وی با تاکید بر طبقه بندی متکدیان و بی خانمان ها در مرکز نگهداری موقت سرای احسان از نظر مسائل بهداشتی، روانی و دیگر معضلات ، افزود: این افراد از طریق نیروهای شهرداری و با همکاری نیروهای انتظامی جمع آوری می شوند.

خادم با اشاره به حوادث چند روز گذشته با وجود اظهارنظرهای مختلفی که در ارتباط با کارتن خواب ها با وجود سرمای زمستان مطرح شده است، افزود: ضمن اینکه اعتقاد داریم هر اتفاقی که برای بی خانمان ها و متکدیان در شب های سرد تهران رخ می دهد، مسئولیت همه آنها متوجه شهرداری است، اما چون هنوز تجهیز مرکز اسلام شهر به اتمام نرسیده است، با وجود آمادگی شهرداری و نیروی انتظامی برای جمع آوری، استفاده از این مکان وجود نداشت، با هماهنگی های انجام شده با حضور اعضای شورای اجتماعی استان در ۲۴ آذر ماه- دوشنبه- با هماهنگی استانداری و فرمانداری و شورای شهر مقرر شد تا پس از ۴ سال تاخیر در اجرای ساماندهی بی خانمان ها و اجرای مصوبه شورای عالی، از اول دی ماه ساماندهی متکدیان و بی خانمان ها آغاز شود. عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: هزینه مالی این طرح بر عهده شورای اجتماعی استان و ضمانت اجرایی این طرح نیز بر عهده همین شورا است.

در این میان عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره رفع مسئله کارتن خواب ها و بی خانمان ها اعلام کرده است: سازمان های مسئول رسیدگی به وضع بی خانمان ها می توانند مطالبات خود را به مجلس منعکس کنند و نداشتن اعتبار برای ساماندهی افراد بی خانمان بهانه مناسبی برای گریز از مسئولیت نیست.

سهیلا جلودارزاده، رسیدگی به وضع بی خانمان ها را وظیفه سازمان های حمایتی کشور به خصوص سازمان بهزیستی، کمیته امداد و وزارت کشور دانسته و معتقد است: این سازمان ها و ارگان ها براساس قوانینی مکتوب وظیفه ساماندهی و رسیدگی به آسیب های اجتماعی را بر عهده دارند.

وی افزود: رسیدگی  به وضع افراد بی خانمان نیازمند قانون و طرح جدیدی نیست، بلکه جزو وظایف ذاتی این سازمان ها محسوب می شود و بی توجهی و سهل انگاری نسبت به این موضوع را نشان می دهد. این سازمان ها و نهادهای مسئول هنوز نسبت به این مسئله احساس درد نکرده اند.گفته می شود طرح ساماندهی افراد بی خانمان و متکدیان چهار سال پیش مطرح شد که بنا به دلایلی اجرای دقیق آن مشروط به پاره ای هماهنگی ها بین وزارت کشور، بهزیستی، شهرداری و نیروی انتظامی بود که با مشارکت کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران متحقق شد. نکته دیگر اینکه طرح ساماندهی متکدیان و بی خانمان ها نیازمند پاره ای تغییرات است، تا در این طرح بیماران روانی و بیماران ایدزی نیز لحاظ شوند.همچنین بحث اشتغال زایی افراد ساماندهی شده نیز از جمله مواردی است که قرار است به آن رسیدگی و پرداخته شود.
 

نظر شما