هند ادعای نخست وزیر کانادا در قتل یک فعال سیک را رد کرد.
موضوع : اطلاع‌رسانی | اخبار

هند ادعای نخست وزیر کانادا در قتل یک فعال سیک را رد کرد.

در 16 سپتامبر 2023، جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، در بیانیه ای گفت که دولت هند به اندازه کافی برای تحقیق در مورد قتل هاردیپ سینگ نیجار، یک فعال سیک در کانادا، تلاش نکرده است. ترودو گفت که این قتل "یک حمله به آزادی بیان و دموکراسی" است و خواستار تحقیقات مستقلی شد.

دولت هند این ادعای ترودو را رد کرد. در بیانیه ای، وزارت امور خارجه هند گفت که این کشور "به طور کامل و بی طرفانه" در حال تحقیق در مورد این قتل است. وزارتخانه همچنین گفت که هند "به شدت از هرگونه تلاش برای دخالت در تحقیقات خود" انتقاد می کند.

سینگ نیجار در 14 سپتامبر 2023 در شهر کالگری کانادا با ضربات چاقو کشته شد. سینگ یک فعال سیک بود که به دلیل انتقاد از دولت هند شناخته شده بود.

در پی این قتل، تنش ها بین هند و کانادا افزایش یافته است. برخی از مقامات هندی ترودو را متهم کرده اند که در تلاش برای مداخله در امور داخلی هند است.

در 18 سپتامبر 2023، وزیر امور خارجه هند، سوشما سواراج، با همتای کانادایی خود، فرانسیس- فیلیپ شامپین، تلفنی گفتگو کرد. سواراج گفت که هند "به طور جدی" در حال تحقیق در مورد این قتل است و خواستار همکاری کانادا در این تحقیقات شد.

شامپین گفت که کانادا "کاملاً" با تحقیقات هند همکاری خواهد کرد.

در 19 سپتامبر 2023، پلیس کالگری گفت که دو نفر در ارتباط با قتل سینگ دستگیر شده اند. این دو نفر، یک مرد 42 ساله و یک مرد 27 ساله، به اتهام قتل عمد و حمل سلاح غیرقانونی متهم شده اند.

این قتل هنوز حل نشده است.

هاردیپ سینگ نیجار، رئیس یک معبد سیک در شهر سری در استان بریتیش کلمبیا کانادا، روز شنبه، ۹ ژوئیه ۲۰۲۳، در یک حمله تروریستی ترور شد.

نیجار که از جدایی و کشور شدن خالصتان، استان سیک‌نشین هند، حمایت می‌کرد، در خارج از معبد خود هدف گلوله‌باران قرار گرفت و کشته شد.

پلیس بریتیش کلمبیا اعلام کرد که یک مظنون در این حمله بازداشت شده است.

این حمله موجی از خشم و انزجار را در میان سیک‌های کانادا برانگیخته است. آنها دولت هند را مسئول این قتل می‌دانند.
 

نظر شما