باشگاه فوتبال صداقت آستارا - سال 1306
موضوع : تصویر | تاریخی

باشگاه فوتبال صداقت آستارا - سال 1306

آستارا، شمالی‌ترین شهر استان گیلان در شمال ایران است. این شهر در جنوب غربی دریای خزر و شمال شهر تالش قرار دارد و از دو شهر آستارا و «لوندیل» تشکیل شده است. آستار مرز گمرکی و بندر تجاری برای ارتباطات اقتصادی با همسایگان شمالی کشور است.

موقعیت جغرافیایی

آستارا در طول ۴۸ درجه و ۳۰ دقیقه و عرض ۳۸ درجه و ۱۵ دقیقه قرار دارد. این شهر از شمال به دریای خزر، از غرب به شهرستان تالش، از جنوب به شهرستان‌های اردبیل و نمین و از شرق به کشور جمهوری آذربایجان محدود می‌شود.

جمعیت

جمعیت آستارا در سال ۱۴۰۱، برابر با ۹۰٬۴۳۸ نفر است. از این تعداد، ۴۷٬۱۵۴ نفر مرد و ۴۳٬۲۸۴ نفر زن هستند.

زبان

زبان اصلی مردم آستارا، ترکی آذربایجانی است. همچنین زبان فارسی و زبان تالشی نیز در این شهرستان رواج دارد.

اقتصاد

اقتصاد آستارا بر پایه کشاورزی، شیلات، تجارت و گردشگری استوار است. از مهم‌ترین محصولات کشاورزی این شهرستان می‌توان به برنج، کیوی، ازگیل، خرمالو، ذرت و گندم اشاره کرد. همچنین آستارا به عنوان یکی از قطب‌های مهم شیلات ایران شناخته می‌شود.

جاذبه‌های گردشگری

آستارا دارای جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی متعددی است. از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهرستان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

گردنه حیران
آبشار لاتون
ساحل صدف
بازار ساحلی
مسجد جامع آستارا
مدرسه سردار جنگل
قلعه شیندان
تالاب استیل

گردنه حیران

گردنه حیران یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری ایران است که در فاصله ۲۰ کیلومتری آستارا قرار دارد. این گردنه در مرز ایران و جمهوری آذربایجان واقع شده و به دلیل طبیعت بکر و منحصربه‌فردش، به عنوان یکی از هفت جاده زیبای جهان شناخته می‌شود.

آبشار لاتون

آبشار لاتون یکی از بلندترین آبشارهای ایران است که در فاصله ۱۸ کیلومتری آستارا قرار دارد. این آبشار با ارتفاع ۱۰۰ متر از دل کوه‌های تالش سرچشمه می‌گیرد و در مسیر خود از دو آبشار دیگر به نام‌های «آبشار کوچک» و «آبشار بزرگ» عبور می‌کند.

ساحل صدف

ساحل صدف یکی از زیباترین سواحل دریای خزر است که در فاصله ۱۲ کیلومتری آستارا قرار دارد. این ساحل به دلیل وجود صدف‌های رنگی در کنار ساحل، به نام ساحل صدف معروف شده است.

بازار ساحلی

بازار ساحلی آستارا یکی از بزرگترین بازارهای مرزی ایران است که در مجاورت دریای خزر قرار دارد. این بازار محل عرضه انواع کالاهای ایرانی و خارجی است و به عنوان یکی از مراکز مهم خرید و فروش در شمال ایران شناخته می‌شود.

مسجد جامع آستارا

مسجد جامع آستارا یکی از قدیمی‌ترین مساجد ایران است که در مرکز شهر آستارا قرار دارد. این مسجد در سال ۱۲۴۶ هجری قمری ساخته شده است و دارای معماری منحصربه‌فردی است.

مدرسه سردار جنگل

مدرسه سردار جنگل یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی آستارا است که در سال ۱۲۹۷ هجری قمری ساخته شده است. این مدرسه محل تحصیل میرزا کوچک خان جنگلی، رهبر جنبش جنگل در گیلان بود.

قلعه شیندان

قلعه شیندان یکی از قلعه‌های تاریخی آستارا است که در روستای شیندان قرار دارد. این قلعه در دوره ساسانیان ساخته شده است و دارای معماری منحصربه‌فردی است.

تالاب استیل

تالاب استیل یکی از زیباترین تالاب‌های ایران است که در فاصله هفت کیلومتری آستارا قرار دارد. این تالاب زیستگاه انواع پرندگان مهاجر و کمیاب است.

آستارا شهری زیبا و دیدنی است که جاذبه‌های گردشگری متعددی را در خود جای داده است. این شهر گزینه‌ای عالی برای سفر و گردشگری است و می‌تواند خاطرات خوشی را برای

نظر شما