موضوع : پژوهش | مقاله

دنیا بر دوش تبلیغات


«سازمان تبلیغات اسلامی» از جمله نهادهایی است که با هدف اعتلای فرهنگ نغز و پربار اسلام راستین و تبلور حیات معنوی و تعیین و ترویج شاخص‌های اعتقادی، بنیاد نهاده شد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، نهاد شورای عالی تبلیغات اسلامی در اول تیر 1360، به صورت نهادی منسجم، مستقل و وابسته به ولایت فقیه، با اراده امام (ره) و به منظور پرداختن به امر تبلیغات به وجود آمد.
این نهاد انقلابی، با هدف «سازماندهی و هدایت نیروهای مؤمن و تشکل‌های مردمی و ایجاد شبکه‌های وسیع ارتباطی با حزب الله»، «احیا و اشاعه معارف، فرهنگ و تاریخ شیعه»، «تنویر افکار عمومی در مقابله با تبلیغات سوء تهاجم فرهنگی دشمنان» و …از متن انقلاب متولّد شد و در گذرگاه‌های حسّاس و خطیر انقلاب که سرشار از بحران و توطئه، همراه با دسیسه و تهاجمات مختلف دشمنان اسلام در حذف انقلاب و فرهنگ اسلام ناب محمّدی(ص) بوده است، نضج گرفت و رشد کرد و بزرگانی چون آیات عظام جنتی، مهدوی کنی و امامی کاشانی و نیز شهیدان گرانقدری چون، حجت الاسلام حقانی، در این مسیر زحمت‌های فراوانی کشیدند. این نهاد انقلابی در سیر تکاملی خود، در 14/1/1368، با دست خط مبارک امام خمینی (ره) به «سازمان تبلیغات اسلامی» تغییر نام یافت و آیت الله جنتی از سوی ایشان به ریاست این سازمان برگزیده شد. حضرت امام خمینی (ره) به تبلیغات با برنامه، بسیار اهمیت می‌دادند. در بخشی از رهنمودهای ایشان در خصوص تبلیغات، آمده است: «مسئله تبلیغات یک امر مهمی است که می‌شود گفت که در دنیا در رأس همه امور قرار گرفته است و می‌توان گفت که دنیا بر دوش تبلیغات است… توجه داشته باشید که بالاترین چیزی که می‌تواند این انقلاب را در اینجا به ثمر برساند و در خارج صادر کند، تبلیغات است، تبلیغات صحیح. آنچه که هست، هیچ مبالغه نکنید. ما متاعمان یک متاعی است که محتاج به مبالغه نیست… باید با تبلیغات صحیح، اسلام را آن گونه که هست، به دنیا معرفی نمایید… برای خدا تبلیغات کنید که تبلیغات امر مهمی است. به همان اندازه که تبلیغات برای مستکبرین و زورگویان مضرّ است، به همان اندازه و یا بیشتر برای مستضعفین مفید است… سلاح تبلیغات بُرنده‌تر از کاربرد سلاح در میدانهای جنگ است».
مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) نیز، در مورد سازمان تبلیغات فرموده‌اند: «ما معتقدیم این مجموعه‌ای که امروزه به عنوان سازمان تبلیغات اسلامی گرد هم آمده‌اند، بالاترین و منسجم‌ترین مجموعه‌ای است که در طول تاریخ تبلیغاتمان داشته‌ایم. چهره نورانی اسلام را برای جهانیان روشن نمایید که اگر این چهره با آن جمال جمیل که قرآن و سنّت در همه ابعاد به آن دعوت کرده‌اند، از زیر نقاب مخالفان اسلام و کج فهمی‌های دوستان، خودنمایی نماید، اسلام جهانگیر خواهد شد».
عمده وظایف سازمان تبلیغات اسلامی عبارتند از:
1- سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، هدایت، سازماندهی، پشتیبانی و نظارت بر تبلیغات دینی- مردمی.
2- زمینه‌سازی برای یافتن نیروهای مومن و پیدایش تشکل‌های انجمن‌های اسلامی و جمعیت‌های مشابه و نظارت بر فعالیت آنها.
3- تلاش در جهت احیا و اشاعه معارف، فرهنگ و تاریخ تشیع از همه راههای ممکن، با تاکید بر وحدت تمام مذاهب اسلامی و حراست از آن، با همکاری مراجع و نهادهای ذیربط.
4- تحقیق و بررسی در خصوص تبلیغات سو و تهاجم فرهنگی دشمنان و شناسایی و تحلیل ترفندهای تبلیغی علیه انقلاب اسلامی با هماهنگی سایر دستگاه‌های ذیربط و ارائه سیاست‌های لازم در جهت خنثی‌سازی آنها و تنویر افکار عمومی.
5- انجام مطالعات راهبردی و بررسی‌های کاربردی در زمینه نیازهای فرهنگی اقشار مختلف جامعه بویژه جوانان و طراحی برنامه‌ها و شیوه‌های تبلیغی نوین و اصلاح و احیای روش‌های سنتی در تبلیغات اسلامی.
6- تدوین و انتشار کتب و نشریات مناسب و ضروری به منظور معرفی فرهنگ و تمدن اسلامی و تبیین مواضع انقلاب اسلامی و انجام پژوهش‌های لازم بویژه در زمینه نظام تربیتی و مبانی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی حکومت اسلامی و حمایت از پژوهشگران متعهد.
7- تلاش جهت هدایت افکار عمومی با استفاده از رسانه‌‌های همگانی و فعالیت مستقیم رسانه ای در صورت لزوم.
8- برنامه‌ریزی، زمینه‌سازی و انجام اقدامات لازم برای هرچه فعال‌تر شدن افراد تاثیرگذار مانند: روحانیون، دانشگاهیان، معلمان و هنرمندان در جهت رشد فرهنگ اسلامی و مقابله با آثار نامطلوب فرهنگ‌های بیگانه.
9- برنامه ریزی، نظارت و هماهنگی در برگزاری هرچه بهتر مراسم و شعایر انقلابی و دینی در کشور با مشارکت کلیه نهادهای مردمی و دولتی و …

 

منبع: / روزنامه / رسالت ۱۳۸۹/۳/۳۰
نویسنده : مصطفی یاسینی

نظر شما