موضوع : پژوهش | مقاله

اعتراض‌ها در وال استریت شروعی بر جنبش‌های ضد دولتی در آمریکا


باراک اوباما برخلاف برنامه‌های اعلام شده خود در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، نتوانست مردم این کشور را با سیاست‌های خود همراه کند.اکنون گروههای مختلف آمریکایی خواسته‌های مختلف خود را در خیابانهای این کشور فریاد می‌زنند.
صدای اعتراض مردم آمریکا از خیابان "وال استریت ژورنال" به گوش جهانیان رسید و حضور آنان در خیابان منتهی به بازار بورس نیویورک با درخواست حذف شرکت‌ها و نهادهای اقتصادی بزرگی از نفوذ در سیاست دولت امریکا به بزرگترین مساله دولت اوباما پس از بحران مالی 87 تبدیل شد.
شروع رفتار اعتراضی مردم امریکا علیه روابط سیاسی شرکت‌های خصوصی و قانون گذاران امریکایی از 26 شهریور (17 سپتامبر) در منطقه لوور منهتن در شهر نیویورک و با پرداخت حدود 14 هزار میلیارد دلار از سوی دولت اوباما برای نجات بانک‌ها و موسسات مالی آمریکا و اروپا آغاز شد و بعد از گذشت دو هفته ابعاد گسترده‌تری به خود گرفته است.
رسانه‌های خبری اعلام کردند معترضان با شعار "ما 99 درصد هستیم" قصد دارند توجهات را بر این واقعیت جلب کنند که آن‌ها بخشی از آن یک درصد امریکایی که ثروت‌های این کشور را در اختیار دارند، نیستند.
پوشش خبری برنامه‌های معترضان و شعارهای آنان از سوی رسانه‌ها موجب شده تا دولت اوباما به تکاپوی تصویب لایحه 447 میلیارد دلاری برای تحرک در اقتصاد و ایجاد شغل در کشوری که با نرخ بیکاری 1/9 درصدی روبرو است در کنگره بیفتد. پیشنهاد اوباما شامل 49 میلیارد دلار افزایش مزایای بیکاری و معافیت‌های مالیاتی برای آن دسته از شرکت‎های امریکایی می‌شود که کارگران جدید استخدام کنند.
جنبش تسخیر وال استریت نام گروه معترضی است که نسبت به فساد اقتصادی موجود در نهادهای مختلف آمریکا اعتراض داشته و خواستار بهبود وضعیت اقتصادی خود هستند. تحلیلگران اقتصادی اعتراض به سیاست‌های دولت اوباما در باره نحوه حمایت از نظام بانکداری و شرکت‌های تجاری در مقابل بورس نیویورک وال استریت را در راستای حمایت بیشتر از سرمایه‌داران و ثروتمندان و افزایش فشار بر سایر اقشار جامعه امریکا ارزیابی کرده‌اند.
هشدار کارشناسان سیاسی به دولت اوباما مبنی بر نادرست بودن نحوه حمایت از نظام بانکداری و تعاملات شرکت‌های تجاری بعد از عبور از دوران بحران اقتصادی 87 و در مجموع سیاست‌های نادرست اقتصادی نتوانسته بود دولت دموکرات این کشور را از خواب سیاسی بیدار کند تا امروز که بعد از تجربه قیام مردمی در کشورهای عربی و برخی کشورهای اروپایی خیابان‌های نیویورک هم شاهد جنبش‌های مردمی است.
حضور معترضان امریکایی مقابل بانک امریکا از سوی گروه وال استریت را اشغال کنید برنامه ریزی شد. این گروه هدف خود را اینگونه اعلام کرده است: بانک‌های آمریکا نمی‌توانند اموال خانواده‌ها را مصادره کنند و آنان را به خیابان‌ها بریزند.
بحران مالی در کنار رشد بیکاری و معضلات اجتماعی، عرصه را بر مردم آمریکا سخت کرده است، این شرایط به گونه‌ای است که تحلیلگران نگران تسری اعتراضات از اروپا به آمریکا هستند. به اعتقاد فعالان سیاسی، مردم آمریکا با الهام از تحصن معترضان در میدان التحریر در شهر قاهره مصر این اعتراض‌ها را برگزار کردند. تاثیر پذیری رفتار اعتراضی امریکایی‌ها از جنبش‌های مردمی در کشورهای عربی و اروپایی را می‌توان در نحوه فراخوان مردمی با استفاده از اینترنت و حضور مستمر در میادین اصلی شهر مشاهده کرد.
به گزارش روزنامه نیویورک دیلی نیوز، شهردار نیویورک اعلام کرد: ما افراد زیادی را داریم که در حال فارغ التحصیل شدن از دانشگاه هستند و نمی‌توانند شغل پیدا کنند.آسیب و ضرر به نسلی که نمی‌تواند برای خود شغلی بیابد، سال‌های سال ادامه خواهد داشت.
به گزارش رسانه‌ها، دیو لیندورف، نویسنده و خبرنگار محقق گفته است: اگر دولت آمریکا بخشی از خدمات اجتماعی را به دلیل مشکلات اقتصادی قطع کند، با درگیری‌های سیاسی و شورش میان مردم معمولی این کشور مواجه خواهد شد. مردم آمریکا در حال حاضر در پرداخت مالیات که منبع اصلی درآمد دولت است، مقاومت می‌کنند. علت اصلی این‎که آمریکا در بحران بدهی قرار دارد این است که مردم تمایلی به پرداخت مالیات خدماتی را که می‌خواهند ندارند.

آشفتگی در کابینه اوباما
اوضاع داخلی آمریکا به سمتی پیش می‌رود که معضلات اقتصادی این کشور را به مسایل اجتماعی- امنیتی تبدیل می‌کند. این مساله برای دولتمردان آمریکایی بسیار خطرناک است. چنین چالشی با نزدیکی به انتخابات سال 91 ریاست جمهوری آمریکا شرایط را برای دولتمردان بسیار حساس و هرگونه خطا را نابخشودنی کرده است.
روزنامه واشنگتن پست در تبیین شرایط کنونی آمریکا و دولت اوباما این گونه می‌نویسد: ماه سپتامبر (شهریور) است و اوباما در شرایط سختی است، محبوبیت وی کاهش یافته و وی در درون حزب و حامیانش با چالش روبرو است برخی دموکرات‌ها خواستار تغییر در کابینه اوباما هستند. روزنامه نیویورک تایمز نیز مدعی شده است حمایت‌های اوباما در حال کاهش و تلاش‌های وی برای کسب اعتبار سیاسی شکست خورده است.
با توجه به شکست‌های متعدد اوباما در برنامه‌های سیاسی واقتصادی از پیش اعلام شده‌اش آیا وال استریت که معترضان اعلام کرده‌اند فعلا قصد ندارند آن جا را ترک کنند، به التحریر دیگری برای بیان اعتراض‌های آمریکایی تبدیل می‌شود؟

 

تاریخ انتشار در سایت: ۱۰ مهر 
منبع: / روزنامه / جمهوری اسلامی ۱۳۹۰/۰۷/۱۰

نظر شما