موضوع : پژوهش | مقاله

پشتیبانی از مشاغل خانگی گامی به سوی حمایت از تولید ملی


مشاغل خانگی یکی از عوامل مهم برای ایجاد اشتغال و رفع بیکاری محسوب می شود. امروزه در بسیاری از مناطق جهان از کسب و کار خانگی در جهت اشتغالزایی و افزایش درآمد افراد جامعه استفاده می شود. مشاغل یا کسب و کار خانگی به آن دسته از کارها و فعالیت ها گفته می شود که توسط عضو یا اعضای خانواده در فضای مسکونی و بدون ایجاد مزاحمت برای همسایه ها و دیگر افراد واحدهای مسکونی انجام می گیرد و در نهایت کالا یا محصولی را جهت مصرف به بازار عرضه می نماید و یا اینکه در بخشی از جریان تولید، فعالیت خاصی را انجام می دهد که باعث تولید کالا یا خدمات برای مصرف می گردد.
این مشاغل از بسیاری جهات، منبع درآمدی مهمی برای افراد محسوب می شود، بخصوص از این لحاظ که زنان بخش زیادی از شاغلین مشاغل خانگی را تشکیل می دهند، لذا در کنار مردان می توانند درآمد خانواده را افزایش دهند. کسب و کار در منزل هیچ محدودیتی برای اقشار زنان ایجاد نمی کند، آنها در عین اینکه کارها و امورات منزل را اداره می کنند و به تربیت و پرورش فرزندان خود می پردازند، بخشی از اوقات فراغت خود را به کار خانگی اختصاص می دهند و از این جهت می توانند هزینه های زندگی را کاهش داده و درآمد خانواده را بالا برند.
مشاغل خانگی مزایا و منافع متعددی را به همراه دارد، بسیاری از امور شغلی نیازمند مکانی خاص در مرکز پرجمعیت شهر است که هزینه خرید یا اجاره و رهن کارگاه باعث کاهش درآمد حاصل از کار می گردد. اما کسب و کار در منزل هیچ کدام از این هزینه ها را ندارد، خانه خود می‌تواند نقش کارگاه تولیدی را انجام دهد. علاوه بر آن زمان و هزینه ایاب و ذهاب به محل کار نیز کیفیت و کارایی شغل را کاهش می‌دهد، در حالی که مشاغل خانگی هم از جهت صرفه جویی در وقت و هم از لحاظ صرفه‌جویی در هزینه رفت و آمد مقرون به صرفه است. از طرف دیگر فرد می تواند از نیروی کار اعضای خانواده و دیگر افراد خانه استفاده نماید و با انتقال تجارب و مهارت های خود به سایر اعضای خانواده، ایجاد زمینه های کار خانوادگی را توسعه و بسط دهد.
قابلیت های متعدد مشاغل خانگی، با استفاده از پیشرفت فناوری اطلاعات افزایش یافته است. امروزه فرد می تواند در محیط خانه و از طریق رایانه و اینترنت بسیاری از کارهای خدماتی و مشاوره ای را انجام دهد. در گذشته مشاغل خانگی از طریق انجام کارهای دستی چون صنایع دستی یا امور سنتی انجام می گرفت، یا بخشی از کارهای تولیدی چون بسته بندی یا دوخت و دوز در منزل صورت می گرفت، اما امروزه نوع جدید از مشاغل خانگی ایجاد یافته که نیازمند مهارت و تخصص های مربوط به IT یا رایانه است و این امر نشانگر اهمیت و جایگاه مهم کسب و کار خانگی در جامعه و اقتصاد است.
با توضیحات فوق می توان نتیجه گرفت که بسیاری از جریان تولید کالا و محصولات می‌تواند از طریق مشاغل خانگی صورت گیرد و از طریق کسب و کار منزل می توان برخی از خدمات تولیدی غیرمزاحم را انجام داد. مشاغل خانگی اگر مورد حمایت کافی قرار گیرند، می توانند باعث افزایش تولید ملی گردند، و در اشتغالزایی جامعه و رفع بیکاری نقش داشته باشند. تولیداتی که در منزل صورت می گیرد، اگر از طرف نهادهای دولتی مورد حمایت قرار گیرد و بازار مناسب برای فروش این کالاها وجود داشته باشد و برخی از هزینه های فعالیت خانگی از طریق وام های کم بهره جبران شود، می تواند در افزایش تولید داخلی اقتصاد نقش داشته باشد. اگر مشاغل خانگی مورد حمایت قرار گیرد، می تواند در حمایت از تولید ملی، نقش برجسته ای را ایفا نماید.


منبع: / روزنامه / رسالت ۱۳۹۱/۲/۵
نویسنده : معصومه نعمتی

نظر شما