موضوع : پژوهش | مقاله

اینترنت در مالزی


اجازه دهید با یک داستان توصیفی در مورد کاربرد اینترنت در مالزی شروع کنیم. وقتی که معاون وزیر سابق مالزی از سمتش کنار گذاشته شد و به دلیل سوء استفاده به دادگاه معرفی شد، هوادارانش به وسیله اینترنت تلاش کرده اند که در مورد این مطلب اطلاع رسانی کنند.وب سایتی ایجاد شد و پیامهایی را به کاربران اینترنتی داخلی و خارجی فرستاد، دولت با ایجاد سایتهای دولتی داخلی و خارجی عکس العمل نشان داد. بدین ترتیب اینترنت تبدیل به مدیای دیگری (وسیله ارتباط جمعی) به جای هردوطرف به منظور جلب توجه مردم شد.
این موضوع نشان می دهد تمامی گروهها شامل گروههای سیاسی استفاده از این تکنولوژی جدید ارتباطی در مالزی را شروع کردند.
در حقیقت گسترش سریع تکنولوژی های ارتباطی جدید به علت حمایت از طرف دولت که با پروژه های پیشنهادی نظیر شاه راههای ارتباط جمعی و شهرهای اینترنتی (هوشمند) پدید آمد همچنین به دلیل فشار برای خصوصی سازی که از دهه هشتاد در مالزی پدید آمد.
در این قسمت خلاصه پیشرفتهای اینترنتی در مالزی بیان شده و همچنین پیش‌بینی‌هایی برای آینده اینترنت در مالزی ارائه می گردد.

ریشه و گذشته پیشرفتها :
فشار به سمت خصوصی سازی و صنایع سنگین در ابتدای دهه هشتاد آغاز شدو شامل طراحی و تولید اولین خودروی ملی مالزی به نام پروتون و صنایع فولاد وپتروشیمی بود و در بخشهای پایانی دهه هشتاد خصوصی سازی و تعاونی سازی به سایر بخشهای صنایع نظیر الکترونیک و ارتباط جمعی گسترش پیدا کرد . همچنین به عنوان مثال ضرورت ایجاد یک شبکه تلویزیونی خصوصی به نام سیستم برهاد مالزیا از ابتدای سال 1985 آغاز شد.
در سال 1990 انستیتوی سیستم های میکروالکترونیک مالزی که اولین تأمین کننده تایید شده سرویسهای اینترنتی بود شبکه ارتباطی محدود شده ای را نصب کرد (JARING) در مدت قطعی 6 سال این شبکه به طور یکنواخت از طریق ارتباطات داخلی و بین المللی گسترش یافت در حالی‌که تعداد اعضای عضو شبکه از 30 نفر عضو در سال 1992 به23 هزار عضو در سال 1995 رسید . با تأکید بر پیشرفت JARING معاون این شبکه دکتر محمد آوانگ تأکید کرد که شرکت در حال طی مسیر سخت و دردناک تجربه توسعه اینترنتی است و ما در حال حاضر در موقعیتی هستیم که شبکه را به یک وسیله مفید برای استفاده های تجاری وشخصی تبدیل کنیم . قطعاً وظیفه MIMOC ارتقاء اطلاع رسانی و خطرات و موقعیتهای آن می باشد.
دومین ISP , TMNET شناخته شد . رقابت قطعی بین این دو ISP یاد شده باعث کاهش هزینه استفاده از اینترنت و افزایش یکنواخت تعداد اعضاء از 50176 در سال 1996 تا 100103 در دسامبر 1997 و برآورد 250000 در انتهای سال 1998 شد . از این آمار 50 درصد تجارت اینترنتی که در حقیقت شاهراه تکنولوژی اطلاع رسانی مالزی است و شامل پایتخت کوآلالامپور و شهر هوشمند پتراجایا می باشد. با توجه به شاهراه ارتباط جمعی و شهر هوشمند، ایده آن از سال 1995 و به بعد شکل گرفت . و به صورت فعال در سال 1996 نیمه اول سال 1997 گسترش یافت و بعد از آن بحران مالی آسیا تأثیرات خود را بر مالزی نشان داد . بنا براین برنامه برای اجرا و گسترش آن در نیمه دوم سال 1997 و کل سال 1998 با تأخیر روبرو شد . اخیراً (مارس 1999 ) دوباره گفت‌وگوهایی برای طرح مجدد گسترش شهر هوشمند صورت گرفته است.
با داشتن خلاصه فوق اجازه دهید در مورد برخی از پیشرفتهای اخیر در وضعیت فعلی و آینده اینترنت در مالزی صحبت کنیم.

اطلاع تکنولوژی فعلی وضعیت اخیر
بایستی تأکید شود که اینترنت در مالزی یک پدیده بسیار نا مشخص است . صرف‌نظر از منطقه klang مناطقی که شامل بیشترین و مهمترین اعضاء هستند در شهرهای دیگری نظیر penang , kaching , kata , kinabala تخمین زده می شود که تعداد کاربرانی که در دیگر مناطق زندگی می کنند کمتر از 15درصد کل تعداد سیصدهزار کاربر می باشد.
این موضوع این سئوال را برمی انگیزد که آیا اینترنت یک محیط ارتباط جمعی دیگری است که کمک می کند به عمیق تر کردن تقسیمات مناطق ناشناخته .
مشخصه دیگر اینست که اکثر کاربران اینترنت در مالزی استفاده کننده های شخصی هستند که در منزلشان کامپیوتر دارند و کل اعضای خانواده را قادر می سازند که از اینترنت استفاده کنند.
در سال 1998 تحقیقی توسط S.I.Wang نشان می دهد که 60 درصد 250هزار کاربر برآورد شده به صورت شخصی هستند که دارای E-MAIL و حساب اینترنتی خصوصی هستند و 40 درصد باقیمانده شامل مؤسسات آموزشی پیشرفته و نهادهای دولتی و غیر دولتی می باشند. با در نظر گرفتن گروههای سنی کاربران می توان گفت که تعداد کاربران در دسته های سنی میان سال و بالاتر بسیار کمتر از تعداد کاربران در گروههای سنی جوانان که شامل گروه سنی زیر 30 سال هستند است . که این موضوع البته یک پدیده طبیعی در مورد استفاده از فناوری‌های اطلاع رسانی است و دلیل دیگر جذابیت استفاده در بین جوانان می باشد و نه تنها آنها می توانند از منزل خصوصی خود به اینترنت وصل شوند بلکه قادرند این کار را از کافی‌نت‌ها انجام دهند که مانند قارچ در تمام شهرهای مهم مالزی وجود دارند.
تخمین زده می شود که بیش از 90 درصد کاربران مالزیایی افراد جوان زیر 30 سال هستند و اکثر آنان بچه مدرسه‌ای‌ها و دانشجویان کالج هستند .
همانطور که در مقدمه گفته شد یک جدایی در استفاده از اینترنت از سپتامبر (1998) به دلیل برکناری انوار ابراهیم اتفاق افتاده و سایتهای اینترنتی و همچنین نامه هایی که برای سیاستهای دولتی بحران زا بوده اند افزایش پیدا کرده اند . در ابتدا تلاشهایی برای مسدود کردن این وب سایتها و نامه ها صورت گرفت و همچنین تنبیه آنهایی که مسئولیت گسترش این اطلاعات غلط را در شبکه‌های اینترنت داشته اند.
به هر حال در حال حاضر فهمیده شده که بهتر است قدرت عمل واجازه مردم را افزایش داد تا اینکه دولت مستقیماً شبکه های خود را به منظور آزاد سازی اطلاعات بیشتر به مردم دایر کند.

پیش بینی هایی برای آینده :
برنامه بزرگی برای گسترش اینترنت و تکنولوژی ارتباط سازی در مالزی برای کشوری که تنها کمتر از نیم میلیون استفاده کننده دارد وجود دارد حتی اگر ما به طور متوسط به ازاء هر عضو چهار کاربر در نظر بگیریم این بدین معنی است که تنها حدود 2 میلیون نفر در حال حاضر در مالزی به اینترنت و ایمیل دسترسی دارد که این کمتر از 10 درصد کل جمعیت مالزی که در حال حاضر 22 میلیون نفر برآورد می شود . ما می توانیم به طور درستی پیش بینی کنیم که نه تنها اعضاء افزایش می‌یابند بلکه افزایشی در تعداد ISP ها و سرویسهای مربوط به اینترنت خواهیم داشت . در حال حاضر فضایی برای بهینه سازی رویه دولتی در زمینه ارتباط جمعی وجود دارد. ابتدای سال حاضر سه قانون به عنوان قوانین اینترنتی ( سیستم‌های هوشمند در مالزی ) بوسیله مجلس مالزی تصویب شد . این قوانین به منظور توسعه و گسترش تکنولوژی ارتباطی جمعی و اطلاع رسانی تصویب شد.
همچنین پیرو پیروزی اتحاد در انتخابات ایالتی در سابان (saban ) نشانه هایی وجود دارد که انتخابات عمومی بعدی به احتمال قوی خیلی زود انجام خواهد شد . اگر این اتفاق بیفتد ما باید شاهد آزادی عمل بیشتری در مورد سیستمهای ارتباط جمعی باشیم . سومین دلیل برای بهینه سازی اینست که به نظر می رسد بحران مالی آسیا روبه پایان و اقتصاد کشورهای آسیایی در حال خارج شدن از رخوت است . به عنوان مثال برای سنگاپور رشد مثبت در اولین فصل امسال ثبت شده است. اگر این نشانه های مثبت ادامه یابد به راحتی می توانیم پیش بینی کنیم که طرح و برنامه های مالزی برای شهر هوشمند و شاهراههای ارتباط جمعی ادامه می یابد. مالزی حرکت سریع تری به اهداف سال 2020 می کند که به معنی رسیدن به یک کشور توسعه یافته در سال 2020 است.


منبع: / سایت خبری / آی تی ایران ۱۳۸۲/۰۳/۰۳

نظر شما