موضوع : پژوهش | مقاله

وحدت مسلمین، پیام انقلاب


دین اسلام به عنوان یکی از ادیان پر تحرک و پویا و با ویژگی های ظلم ستیزی و ایستادگی در برابر زورگویان و چپاولگران جهانی و همچنین با داشتن بیش از یک میلیارد پیرو در سراسر گیتی، به عنوان یکی از دغدغه های جدی قدرتهای استکباری و مخالف اسلام بوده و هست. استثمارگران ضد دین که خود را در برابر این نیروی عظیم و این مکتب قدرتمند ناتوان دیده اند، متوسل به چاره دیگری شده اند وآن ایجاد اختلاف و شکاف در درون این نیروی عظیم اسلامی است. آنان با مطالعه و بررسی وآگاهی یافتن از اختلافات فرق اسلامی، چاره را در این دیده اند که با ایجاد اختلاف و تفرقه بین پیروان مذهب تشیع و تسنن، قدرت عظیم اسلام را تضعیف کرده و بتوانند به اهداف اسلام ستیزانه و پلید خود دست یابند.
آنها بر این باورند که ایجاد اختلاف بین مذاهب اسلامی بویژه میان اهل سنت و شیعه، نتایج زیادی برایشان به بار خواهد آورد به همین جهت است که دشمنان اسلام فقط به موارد اختلاف مذاهب اسلامی دامن زده و از پرداختن به نقاط اشتراک آنها که اصول بسیار مهم هم می‌باشد، پرهیز می‌کنند. آنها از مسئله شیعه و سنی به عنوان یکی از اهرمهای تفرقه افکنی، استفاده می کنند. امام خمینی (ره) با تیزبینی و هوشیاری منحصر به فرد خویش، از سالها پیش متوجه این خطر در جهان اسلام بوده و با تشخیص به موقع خود، هشدارهای لازم را به مسلمانان اعلام می کردند. امام پس از پیروزی انقلاب نیز مکرر در فرمایشات و پیامهای خویش به این توطئه اشاره فرموده و آنها را محکوم کرده است. ایشان در پیامی به ملت ایران فرمودند: "از جمله خیانتهایی که بدخواهان به اسلام مرتکب شده اند، ایجاد اختلاف بین برادران سنی و شیعه است"(1).
همچنین در پیام به مسلمانان در آستانه حج سال1360 فرمودند: "طرح اختلاف بین مذاهب اسلامی از جنایاتی است که به دست قدرتمندان که از اختلاف بین مسلمانان سود می برند و عمال از خدا بی خبر آنان... ریخته شده و هر روز بر آن دامن می زنند"(2).
پیروزی انقلاب اسلامی، این دستاورد جهانی و عظیم را برای جامعه اسلامی جهان داشته است که بتواند با اختلاف افکنی دشمنان در بین مذاهب اسلامی مقابله کرده و متقابلا زمینه های عملی هر چه بیشتر این همبستگی و وحدت را فراهم نماید. در این مورد امام خمینی (ره) در یکی از سخنرانیهای خویش در سال1361 چنین فرمودند: "همان طور که به تکرار گفته ام، یکی از برکات این انقلاب و پیروزی ما این است که با آقایان علما و خصوصا برادران اهل سنت که قبلا خدمتشان نمی رسیدیم، ملاقات می کنیم و من امیدوارم که این مسئله ادامه پیدا کند و وحدت کلمه برای همیشه برقرار باشد"(3).
امام خمینی درست یک روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی یعنی در تاریخ23 بهمن57 در پیام خویش خطاب به ملت ایران، علی رغم آن همه مشکلات و حوادث مهم انقلاب، مسئله جلوگیری از اختلافات مذهبی و برقراری وحدت بین مسلمانان را مورد توجه خویش قرار داده و فرمودند: "ما با مسلمین اهل تسنن یکی هستیم واحد هستیم که مسلمان و برادر هستیم. اگر کسی کلامی بگوید که باعث تفرقه بین ما مسلمانها بشود، بدانید که یا جاهل هستند یا از کسانی هستند که می خواهند بین مسلمانان اختلاف بیندازند(4).
تاکید رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران بر وحدت شیعه و سنی، برادران اهل سنت را که قشر عظیم و گسترده ای از جهان اسلام را تشکیل می دهند، در سراسر جهان علاقه مند به این انقلاب نموده و این باور را در آنها به وجود آورده که اولا انقلاب اسلامی ایران اختصاص به شیعیان ندارد. ثانیا: مصلحت مسلمانان جهان در این است که از هر گونه دامن زدن به اختلافات مذهبی، خودداری نموده و در جهت ایجاد و گسترش وحدت امت اسلامی تلاش کنند. به برکت انقلاب اسلامی ایران و هدایت خردمندانه رهبر کبیر آن، ایجاد وحدت بین پیروان مذاهب اسلامی به عنوان یکی از اهداف جدی نظام مورد توجه قرار گرفته است. این دستاورد جهانی انقلاب، ناشی از سیاستهای اصولی جمهوری اسلامی ایران است. این سیاست، هم در حوزه اندیشه و هم در حوزه عمل، تجلی و بروز یافته است. به همین جهت، موجب باور و اعتقاد مسلمانان سنی و شیعه جهان شده و تا حدودی توانسته است عملا وحدت امت اسلامی را شکل بدهد. ‏

* پی‌نوشتها در دفتر روزنامه موجود است. ‏

 

منبع: / روزنامه / رسالت ۱۳۹۰/۳/۸
نویسنده : علی مهدوی

نظر شما