موضوع : پژوهش | پایان نامه

آینده‌پژوهی برندینگ شهری مطالعه موردی: شهر قم

پیشنهاده دکتری تخصصی (PhD) 1397
پدیدآور: زینب محبی فردویی 
استاد راهنما: فرزانه ساسانپور 
استاد مشاور: علی شماعی 
استاد مشاور: حبیب الله فصیحی
دانشگاه خوارزمی، دانشکده علوم جغرافیایی
چکیده

شهرها به عنوان سیستم‌های پیچیده شامل الگوهای شهری و پویایی‌های فضایی مختلف با ویژگی‌های متنوع و چندگانه‌اند. یکی از مفاهیمی که در مدیریت شهرهای رقابتی‌شدن مکان به کار گرفته می‌شود، مفهوم برند است. هدف از راهبرد دشوار برندسازی شهری، ایجاد هویتی برای شهرت که در پرتو گسترده‌ای از متغییرهای مفهومی نظیر تاریخ، مردم‌شناسی، اقتصادی، سیاست و خط‌مشی‌های توسعه می‌یابند. مفهوم برند ایده‌ای که با فرهنگ مرتبط است و می‌تواند جزئی از تصویر باشد. همچنین پاسخ مناسب به توسعه شهری نیاز به تجزیه و تحلیل عوامل زیادی از جمله وضعیت گذشته، حال و آینده دارد. برندینگ شهری به عنوان نوعی مدیریت راهبردی و استراتژیک و آینده نگرانه است و در شهرهای دنیا بسیار گسترده استفاده شده است. در شهر قم هم می‌تواند راهی برای رسیدن به بهبود کیفیت زندگی، جذب گردشگر، سرمایه‌گذار و برای رشد و توسعه شهر و ایجاد آینده‌ای روشن باشد. روش‌های مورد استفاده در این پژوهش دلفی آنلاین و سناریونویسی است که پرسش‌نامه‌هایی به صورت جداگانه از شهروندان و گردشگران و همچنین متخصصان شهری جمع‌آوری می‌شود و نرم‌افزارهای SPSS، اکسل، سناریو ویزارد و میک‌مک در این تحقیق کاربرد دارد.

نظر شما