"اثر بخشی درمان نوروفیدبک بر عملکرد خواندن و توجه پایدار دانش آموزان نارسا خوان در شهر کهک استان قم"
پیشنهاده کارشناسی ارشد 1399
پدیدآور: محمد علی عرفانی راد
استاد راهنما: سید رضا میرمهدی
استاد مشاور: سید رضا میر مهدی
دانشگاه پیام نور استان اصفهان، مرکز پیام نور نطنز
چکیده
1) بیان مسأله (معرفی دقیق مسأله یا مشکلی که تحقیق برای حل آن مسأله یا مشکل ، طراحی و اجرا خواهد شد) کارشناسان در سراسر جهان همیشه تاکید بر این موضوع داشته اند که یکی از حساس ترین نیازها برای یادگیری در زندگی امروز مهارت خواندن میباشد که باید توسط دانش آموزان جدی گرفته شود.مهارت خواندن در اینکه در تمامی موارد تحصیلی به موفقیت برسیم به ما کمک زیادی می کند و سبب میشود رنگ و بوی موفقیت را احساس کنیم.خواندن، فرایند شناختی از رمزگشایی نمادهایی نوشتاری فکر یا گفتار در استنتاج معانی از متن و درک مطلب آن نوشته است)گوف و تانمر.1986).برای به دست آوردن نتیجه ی مطلوب در خواندن و درک مطلب متن باید توجه به صورت پایدار ادامه داشته باشد. توجه پایدار یعنی توانایی ادامه دادن توجه به یک موقعیت یا کار، زمانی که عوامل حواس پرت کننده و خستگی وجود دارد یکی دیگر از مهارت های اجرایی است که دانش آموزان باید داشته باشند. حال گاهی اوقات به خاطر مشکلات عصبی و شناختی دانش آموزان در انجام عملکرد خواندن دچار اختلال نارسا خوانی می شوند. اختلال خواندن یا نارساخوانی با نقص توانایی برای شناخت واژهها، خواندن کند و نادرست و فهم ضعیف در غیاب هوش پایین یا نقص حسی قابل ملاحظه مشخص میشود. خصوصیت عمدهی نارساخوانی، عملکرد آشکارا ضعیف در مهارتهای خواندن بوده، پایینتر از هوش فرد است(سادوک و سادوک، 2007(.یکی از راه هایی که برای بر طرف کردن اختلال خواندن ممکن است موثر باشد ، درمان از طریق نوروفیدبک می باشد. نوروفیدبک یک فرایند آموزشی است که درآن مغز خود تنظیمی را فرا میگیرد. نورولوژیک اساس این اختلال را می پذیرد. با عنایت به این که کودکان، نوجوانان یا بزرگسالان مبتلا به اختلال بیش فعالی - نقص توجه ، در مقایسه با افراد نرمال، فعالیت امواج مغزی آهسته تتا بیشتر و فعالیت بتای کم تر ی دارند ، نوروفیدبک به دنبال آن است تا به بیماران آموزش دهد واکنش های امواج مغزی خود را نسبت به محر کها، بهنجار سازند نوروفیدبک به روشی اطلاق میشود که در آن، اطلاعات عصبی به دستگاه عصبی مرکزی (CNS) افراد بازخورد داده می شود و تلاش می شود تا آنها بیاموزند چگونه کارکرد مغزی خودشان را اصلاح نمایند. نوروفیدبک با اصلاح امواج غیرطبیعی باعث تغییر خلق، رفتار وافکار می-شود (چریستوفر و فیشر ، 2010). نوروفیدبک با بازخورد عصبی، عملکرد مغز را تنظیم می کند و باعث افزایش خلاقیت، کمک به حافظه، افزایش توجه و بهینه سازی تصمیم گیری و هماهنگی مغز و بدن می شود. نوروفیدبک پاسخ تکنولوژی به رواندرمانی، بازتوانی شناختی و عملکرد قشری ضعیف است و سیستم آموزشی وسیعی است که رشد و تغییر در سطح سلولی مغز را افزایش می دهد. نوروفیدبک به عنوان یک مداخله بدون همبستگی صرف به دستکاری حالات مغزی عمل می کند و عملکرد نوروفیدبک باعث می شود که تغییرات طولانی مدت در فعالیت EEG بوجود آید (چریستوفر و فیشر، 2010 ). در نوروفیدبک برای کاهش اضطراب باید آموزش آلفا، بتا و تتا نوروفیدبک موردنظر باشد و به افراد آموزش داده شود که با اثرگذاری بر این امواج باعث کاهش اضطراب شود. حال پژوهش پیش رو می خواهد بررسی کند که آیا روش درمانی نوروفیدبک می تواند در برطرف کردن نارسا خوانی موثر باشد یا خیر؟ 1) اهمیت و ضرورت تحقیق در جدیدترین تعریف اختلال یادگیری ویژه که در سال 2013 توسط انجمن روانپزشکی آمریکا در ویرایش پنجم راهنمای آماری و تشخیصی اختلالهای روانی به عمل آمده، اختلال یادگیری به عنوان یک اختلال رشدیعصب مطرح شده که بر یادگیری تأثیر میگذارد. در این ویرایش اصطلاح ناتوانی یادگیری به اختلال یادگیری ویژه(خاص) تغییر نام یافته است. اختلال یادگیری خاص، اختلالی عصبی-رشدی است که منشاء زیستی دارد. منظور از منشاء زیستی این اختلال این است که در واقع تعامل عوامل ژتنتیکی ، اپیژنتیک و محیطی، بر توانایی مغز در پردازش صحیح و دقیق اطلاعات کلامی یا غیر کلامی اثر میگذارد. ویژگی اساسی کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص، مشکلات مداوم در یادگیری مهارتهای تحصیلی پایه است. مهارتهای تحصیلی پایه عبارتند از: خواندن صحیح و روان کلمه، درک خواندنو... می باشد. جونز و بندر نیز عمده ترین مشکلات دانش آموزان را هنگام یادگیری، کمبود توجه و نقص ادراک خواندن ذکر می کنند. آنان معتقدند که نارسایی های مغزی این دسته از دانش آموزان، اجازه فعالیت یادگیری مطلوب را برای آن ها فراهم نمی کند و همین امر منجر به فرار آن ها از محیط های یادگیری می گردد.نقص به وجود از ناحیه ی توجه دانش آموزان می باشد که باعث می شود توجه مداوم و پایدار آن ها از بین برود.توجه پایدار نوعی از توجه است که افراد برای به انجام رساندن کار هایی که زمان نسبتا زیادی می طلبد استفاده می کنند.به توجه پایدار ، توجه گسترده نیز می گویند.مغز از توجه پایدار برای پردازش اطلاعات و سازگاری با موضوع و شرایط استفاده می کند.حال یکی از راه هایی که بتوان توجه دانش آموزان را به صورت گسترده و پایدار تقویت کرد روش درمان نوروفیدبک است. این نوع درمان، زمانی که فعالیت نامناسب امواج مغزی به میزان جزئی کاهش نشان داد، در مقابل فعالیت مناسب امواج افزایش جزئی نشان داده و صدایی شنیده میشود که یک فیدبک محسوب میشود. در واقع هدف اصلی از این درمان "شرطیسازی" امواج مغزی است و این در حالی است که الگوی امواج مغزی هر فرد حالات مختلفی را نشان میدهد و کارکرد مناسب یا نامناسب مغز است که موجب طبیعی یا غیرطبیعی بودن تولید امواج میشود.(داداشی،1393) نوروفیدبک به عنوان یکی از روش های درمانی نسبتا جدید و جذاب برای افراد ما را بر این داشت تا با توجه به این که توجه در عملکرد خواندن و رفع نارسا خوانی بسیار موثر است این روش درمان را استفاده کنیم. 2)کاربردهای متصور از تحقیق و مراجع استفاده کننده از نتیجه رساله / پایان نامه (این تحقیق در راستای دستیابی به چه اهداف کاربردی انجام خواهد شد و نتایج
نظر شما