موضوع : پژوهش | پایان نامه

بررسی تطبیقی تحلیلی آثار استاد غیاث الدین محمد نقاش(استاد محمد سیاه قلم)براساس کتاب زبده التواریخ

پارسای داخل کشور کارشناسی ارشد 1396
پدیدآور: محمد حیدری 
استاد راهنما: محمود اشعاری
استاد مشاور: جواد آقاجانی
دانشگاه علم و هنر یزد
چکیده

سده‌‌های هفتم تا نهم هجری، یعنی از ورود مغولان تا اواخر حکومت تیموریان و آق‌قویونلوها، دورانی حساس و تاثیرگذار در تاریخ ایران است. متاسفانه این دوره مهم در مقایسه با دوران پس از خود، به‌ویژه عصر صفویه و قاجاریه کمتر مورد اقبال پژوهشگران قرار گرفته است، به همین دلیل چاپ و انتشار هر اثر مرتبط با حوزه تاریخ در این محدوده زمانی می‌تواند اهمیت بسیار داشته باشد .اهمیت استفاده از این منابع به گونه ای است که درصد درخور توجهی از عیار یک پژوهش تاریخی با میزان استفاده آن از اسناد تاریخی و نسخ خطی سنجیده می شود. در این پایان نامه با فرض به این مطلب که غیاث الدین محمد نقاش همان استاد محمد سیاه قلم می باشد، به تطبیق و تحلیل مرقعات موجود در موزه توپقاپی سرای استامبول(به رقم استاد محمد سیاه قلم) و سفرنامه مکتوب غیاث الدین محمد نقاش که در کتاب زبده التواریخ درج شده را مورد بررسی قرار داده است. با استفاده از روش تاریخی تحلیلی ، با مراجعه به کتاب مذکور و مقایسه نقاشی‌های مشهور و منسوب به آثار استاد محمد سیاه قلم به تطبیق و تحلیل گزارش های غیاث الدین از ایلچیان و نقاشی های موجود پرداخته است. جامعه آماری تعداد 25 اثر نقاشی منسوب به محمد سیاه قلم و کتاب زبده التواریخ می باشد. با توجه به گزارش های مکتوب و عناصر به کار رفته در آثار اعم از شخصیت ها ، فضاسازی و سبک زندگی به تطبیق آثار پرداخته شده است.در پایان به یک ارتباط بسیار نزدیک درموضوعات مورد بحث در سفرنامه غیاث الدین و همچنین فضاسازی های موجود در متن و شخصیت پردازی نقاشی ها، و همچنین در استنباط روایت نقاشی های محمد سیاه قلم و متن روایت سفر غیاث الدین رسیده است، که این ارتباط بی شک همان گرته برداری و نگاه غیاث الدین به عنوان یک نقاش از آنچه در سرزمین چین دیده، می باشد.

نظر شما