تاریخچه اشغال بلندی‌های جولان سوریه
موضوع : اطلاع‌رسانی | یادداشت

تاریخچه اشغال بلندی‌های جولان سوریه

در ۱۴ دسامبر ۱۹۸۱، پارلمان اسرائیل (کنست) با تصویب قانونی، اشغال بلندی‌های جولان سوریه را به صورت رسمی به رسمیت شناخت. این اقدام با محکومیت شدید جامعه بین‌المللی مواجه شد و هیچ کشوری آن را به رسمیت نشناخت.
بلندی‌های جولان منطقه‌ای کوهستانی در جنوب غربی سوریه است که از نظر نظامی اهمیت زیادی دارد. این منطقه تنها ۷۰ کیلومتر از شهر دمشق فاصله دارد و کنترل آن بر دسترسی اسرائیل به سوریه و لبنان تأثیر می‌گذارد.
رژیم صهیونیستی در جنگ شش‌روزه سال ۱۹۶۷ بلندی‌های جولان را اشغال کرد. در سال ۱۹۷۴، پس از جنگ اکتبر، توافقنامه آتش‌بسی بین اسرائیل و سوریه به امضا رسید که بر اساس آن، نیروهای اسرائیلی از بخش‌هایی از بلندی‌های جولان عقب‌نشینی کردند، اما همچنان کنترل بخش‌های مهمی از این منطقه را در اختیار داشتند.
تصویب قانون رسمیت‌بخشی به اشغال بلندی‌های جولان توسط کنست، اقدامی خصمانه و غیرقانونی بود که به تشدید تنش‌ها در منطقه کمک کرد. این اقدام همچنین نقض صریح قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد بود که بر ضرورت عقب‌نشینی اسرائیل از بلندی‌های جولان تأکید دارند.
با گذشت بیش از ۴۰ سال از اشغال بلندی‌های جولان، هنوز هم این منطقه تحت کنترل اسرائیل است. جامعه بین‌المللی همچنان اشغال این منطقه را غیرقانونی می‌داند و خواستار بازگشت آن به سوریه است.

نظر شما