موضوع : پژوهش | مقاله

ممنوعیت هرزه‌نگاری کودکان از منظر اسناد بین المللی و داخلی

ممنوعیت هرزه‌نگاری کودکان از منظر اسناد بین المللی
هرزه‌نگاری کودکان، یکی از جدی ترین معضلات حقوق بشری در جهان است. این پدیده، موجب آسیب های جدی جسمی، روحی و روانی به کودکان می شود.
در راستای مبارزه با هرزه‌نگاری کودکان، اسناد بین المللی متعددی تصویب شده است که ممنوعیت این پدیده را اعلام کرده اند. از جمله این اسناد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کنوانسیون حقوق کودک: کنوانسیون حقوق کودک، مهم ترین سند بین المللی در زمینه حقوق کودک است که در سال 1989، توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید. این کنوانسیون، در ماده 34، هر گونه بهره‌کشی جنسی از کودکان، از جمله هرزه‌نگاری کودکان، را ممنوع اعلام کرده است.

کنوانسیون سازمان ملل متحد علیه قاچاق انسان، بهره‌کشی جنسی از زنان و کودکان و قاچاق زنان و کودکان برای مقاصد استثمار جنسی: این کنوانسیون، در سال 2000، توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید. این کنوانسیون، در ماده 9، هر گونه تولید، توزیع، انتشار یا به نمایش گذاشتن هرزه‌نگاری کودکان را ممنوع اعلام کرده است.

کنوانسیون اروپایی در مورد جلوگیری از سوء استفاده، بهره‌کشی و قاچاق انسان و حمایت از قربانیان آن (برلین، 2005): این کنوانسیون، در سال 2005، توسط شورای اروپا به تصویب رسید. این کنوانسیون، در ماده 22، هر گونه تولید، توزیع، انتشار یا به نمایش گذاشتن هرزه‌نگاری کودکان را ممنوع اعلام کرده است.

کنوانسیون سازمان بین المللی کار (ILO) شماره 182 در مورد ممنوعیت و اقدام فوری برای حذف بدترین اشکال کار کودکان (1999): این کنوانسیون، در سال 1999، توسط کنفرانس عمومی سازمان بین المللی کار به تصویب رسید. این کنوانسیون، در ماده 3، هر گونه بهره‌کشی جنسی از کودکان، از جمله هرزه‌نگاری کودکان، را ممنوع اعلام کرده است.

ممنوعیت هرزه‌نگاری کودکان از منظر قوانین داخلی ایران
در قوانین داخلی ایران نیز، هرزه‌نگاری کودکان ممنوع اعلام شده است. از جمله این قوانین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

قانون مجازات اسلامی: قانون مجازات اسلامی، در ماده 227، هر گونه بهره‌کشی جنسی از کودکان، از جمله هرزه‌نگاری کودکان، را جرم انگاری کرده است.

قانون حمایت از کودکان و نوجوانان: قانون حمایت از کودکان و نوجوانان، در ماده 28، هر گونه بهره‌کشی جنسی از کودکان، از جمله هرزه‌نگاری کودکان، را ممنوع اعلام کرده است.

قانون جرائم رایانه‌ای: قانون جرائم رایانه‌ای، در ماده 23، تولید، توزیع، انتشار یا در دسترس قرار دادن هرزه‌نگاری کودکان را جرم انگاری کرده است.

نتیجه گیری
ممنوعیت هرزه‌نگاری کودکان، یکی از اصول اساسی حقوق کودک است که در اسناد بین المللی و داخلی متعددی به آن تصریح شده است. این ممنوعیت، به منظور حفاظت از کودکان در برابر آسیب های جدی جسمی، روحی و روانی ناشی از هرزه‌نگاری کودکان، ضروری است.

نظر شما