ترور "بی‌نظیر بوتو" نخست‌وزیر اسبق و رهبر حزب مردم پاکستان
موضوع : اطلاع‌رسانی | یادداشت

ترور "بی‌نظیر بوتو" نخست‌وزیر اسبق و رهبر حزب مردم پاکستان

در ۲۷ دسامبر ۲۰۰۷، بی‌نظیر بوتو، نخست‌وزیر سابق و رهبر حزب مردم پاکستان، در جریان یک سخنرانی انتخاباتی در شهر راولپندی در شمال پاکستان ترور شد. او اولین زنی بود که به عنوان نخست‌وزیر یک کشور مسلمان انتخاب شده بود.
در جریان سخنرانی، یک بمب‌گذار انتحاری ۱۵ ساله به نام بلال، ابتدا چندین گلوله به سمت ماشین حامل بوتو شلیک کرد که گلوله‌ها به گردن و سینه وی برخورد کردند. سپس فرد مذکور بلافاصله بمبی را منفجر کرد که موجب کشته شدن آنی خود و تعداد دیگری از حاضران شد.
مرگ بوتو در پاکستان و سراسر جهان با واکنش‌های گسترده‌ای همراه بود. بسیاری از رهبران جهان، از جمله جرج دبلیو بوش، رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده، ترور او را محکوم کردند.
مقامات پاکستانی مسئولیت ترور بوتو را به عهده طالبان انداختند، اما این گروه هرگز این ادعا را رد یا تأیید نکرد. برخی از کارشناسان معتقدند که ممکن است عوامل دیگری نیز در این ترور دست داشته باشند، از جمله عناصر نظامی پاکستان یا مخالفان سیاسی بوتو.
ترور بوتو تأثیر عمیقی بر سیاست پاکستان گذاشت. این ترور موجب تشدید خشونت‌های سیاسی در این کشور شد و به تضعیف دموکراسی در پاکستان کمک کرد.
بی‌نظیر بوتو در زمان ترور ۵۴ سال داشت. او در سال ۱۹۸۸ برای اولین بار به عنوان نخست‌وزیر پاکستان انتخاب شد و در سال ۱۹۹۳ برای بار دوم این مقام را کسب کرد. او در سال ۱۹۹۶ به دلیل اتهام فساد از مقام خود برکنار شد.
بوتو پس از برکناری از مقام نخست‌وزیری به تبعید رفت و در سال ۲۰۰۷ به پاکستان بازگشت تا در انتخابات پارلمانی شرکت کند.
او در زمان ترور در حال سخنرانی در حمایت از حزب مردم پاکستان در انتخابات پارلمانی بود.

نظر شما