بررسی تاثیر رسانه جمعی بر توانمندسازی زنان شهر تهران
پارسای داخل کشور کارشناسی ارشد 1394
پدیدآور: فاطمه واقف
استاد راهنما: حبیب صبوری خسروشاهی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق - قیام دشت، دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی
چکیده
امروزه زنان به عنوان نیمی از شهروندان و کسانی که در فرهنگ سازی جامعه نقش عمدهای دارند، مورد توجه ویژه قرار گرفتهاند و لازم است جهت نیل به توسعه پایدار به توانمندسازی آنها توجه خاص مبذول شود. توانمندسازی زنان شامل ابعاد توانمندسازی روانشناختی، توانمندسازی اقتصادی، توانمندی بر حسب عاملیت و توانمندسازی جسمی است. در این تحقیق، پژوهشگر میکوشد تا نقش رسانهها و فنآوریهای ارتباطی و اطلاعاتی را در توانمندسازی زنان در عرصههای اقتصادی و روانشناختی را مورد بررسی قرار دهد. چارچوب نظری تحقیق بر اساس نظریه ساختاریابی گیدنز، نظریات سارا لانگه و نظریه توانمندسازی شکل گرفته است.تحقیق پیش رو از نوع توصیفی و تبیینی است و جهت گردآوری دادهها از شیوه پیمایش (پرسشنامه محقق ساخت با آلفای کرونباخ 0.866) استفاده گردیده است. جامعه آماری پژوهش پیش رو شامل تمام زنان شهر تهران میباشد؛ که با توجه به جدول مورگان تعداد 240 نفر نمونه به صورت طبقهای انتخاب شدهاند. دادهها نیز با استفاده از نرمافزار اسپیاساس تجزیه و تحلیل گشتهاند. نتایج آزمونهای آماری نشان میدهند بین دو متغیر اصلی پژوهش یعنی متغیر رسانههای جمعی و متغیر توانمندسازی روانشناختی و اقتصادی زنان و استفاده از برنامههای آموزشی و توانمندسازی روانشناختی زنان رابطه مشاهده نمیشود. همچنین بین نشستهای خبری-تحلیلی و توانمندسازی روانشناختی زنان، نشستهای خبری-تحلیلی و توانمندسازی اقتصادی زنان و استفاده از برنامههای آموزشی و توانمندسازی اقتصادی زنان رابطه معناداری وجود دارد
نظر شما