آیا شیخ شهاب‏ الدین سهروردی به قتل رسید؟
موضوع : اطلاع‌رسانی | یادداشت

آیا شیخ شهاب‏ الدین سهروردی به قتل رسید؟

در سال ۵۸۷ هجری قمری، در شهر حلب، یکی از برجسته‌ترین فیلسوفان و عرفای تاریخ ایران، یعنی شیخ شهاب‌الدین سهروردی، به قتل رسید. او که به شیخ اشراق معروف است، در سن ۳۸ سالگی و در اوج شکوفایی علمی و فکری خود، به دست حاکمان وقت به قتل رسید.
علت قتل شیخ اشراق، مخالفت او با عقاید مذهبی حاکمیت آن زمان بود. او در کتاب‌های خود، به دنبال تلفیق فلسفه و عرفان بود و این امر با اعتقادات حاکمان وقت که متعصبانه به مذهب بودند، در تضاد بود.
قتل شیخ اشراق، خسارت بزرگی برای فرهنگ و تمدن ایران بود. او یکی از بنیان‌گذاران مکتب اشراق بود که در تاریخ فلسفه اسلامی نقش مهمی ایفا کرده است. آثار او، هنوز هم مورد مطالعه و تحقیق بسیاری از فیلسوفان و اندیشمندان است.
در مورد چگونگی قتل شیخ اشراق، روایت‌های مختلفی وجود دارد. برخی معتقدند که او به دستور حاکم وقت، به زندان افتاد و در آنجا از گرسنگی جان خود را از دست داد. برخی دیگر معتقدند که او به دست سربازان حاکم به قتل رسید.
با وجود اینکه گذشت قرن‌ها از قتل شیخ اشراق، هنوز هم این واقعه به عنوان یکی از غم‌انگیزترین وقایع تاریخ ایران به یاد آورده می‌شود. او یکی از درخشان‌ترین ستارگان آسمان علم و اندیشه ایران بود که در اوج شکوفایی خود، خاموش شد.

نظر شما